Možná jste si toho za poslední dobu všimli ve zprávách, možná jste si tím zkomplikovali odbavení na letišti, ale aerolinky změnily pravidla pro transport baterií. Co je pro běžného člověka vedlejší záležitost, je pro dovozce zásadní změna. Každý nový předpis znamená komplikace, bobtnající agendu a rostoucí náklady.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Akumulátory dnes spadají do kategorie nebezpečného zboží (DGR), tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek.
Důvodem restrikcí jsou množící se exploze baterií. Odborníci upřesňují, že jde o nekvalitní zboží zejména z Číny, případně nedostatečně testované modely, což potvrzuje i Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR: „Testy prokazují, že lithium kovové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení.“
Situace dospěla až do takového stádia, že dovozci mění logistickou strategii. „Letos plánujeme až 80 % produktů dovézt lodí. Loni to bylo asi 60 % a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec,“ říká Radim Tlapák, ředitel e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.
Zeptali jsme se také, jak se tyto změny projevily, nebo projeví v koncové ceně pro zákazníka. „Vlastně vůbec. Snažíme se nová pravidla kompenzovat právě námořní přepravou. Nedochází ani ke změnám dostupnosti zboží, protože produkty, u kterých doručení spěchá, přepravujeme letecky,“ vysvětluje Tlapák.