Anketa: Jste „všeobecně spokojení“ se svým operátorem?

Česká tisková kancelář (ČTK) vydala zprávu s nadpisem „Téměř 70 % lidí je spokojeno se svým mobilním operátorem“. Po odeznění prvotního překvapení mě zajímalo, jak na takové číslo přišli a co to vlastně znamená, když je člověk „všeobecně spokojen se svým operátorem“. Kromě zdroje (agentura GfK) jsem se ale nedozvěděl nic a zbytek článku se nese v duchu téměř opačném – totiž že 70 % uživatelů „by se nebránilo nabídce od případného nového operátora“.

Pojďme si tu anketu zopakovat. Je mi jasné, že MobilManiak je poněkud specifický konzument mobilních služeb, ale na to jsme zvyklí, protože jak pravil klasik (toho času tiskový mluvčí mobilního operátora) celý český telekomunikační trh je specifický. V anketě nebudete mít na výběr žádné polovičaté „možná, tak trochu, povětšinou“, ale jen prosté „ano a ne“. Jen tak se dá dosáhnout požadované polarizace výsledku – tedy něco, co by se dalo vytrhnout a dát do nadpisu článku. Možná pak takový udělám. Tak trochu tuším, jak tahle anketa dopadne, ale jak pravil jiný klasik (Winston Churchill): „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval“ (co na tom, že to ve skutečnosti neřekl).

Věřím, že tento text budete brát s nadhledem, snažím se pouze upozornit na to, že jeden statistický údaj bez dalších souvislostí neříká všechno. Záleží na skupině respondentů, společenské náladě, způsobu položení otázky, nabídnutých odpovědích atd.

Diskuze (108) Další článek: V první desítce výrobců je Huawei, ZTE i Alcatel

Témata článku: , , Spokojení, Statistický údaj, Winston, Česká tisková kancelář, Agentura GfK, Polarizace, Operátor