Od roku 2012 si Apple držel pozici nejcennější značky světa v hodnocení žebříčku Brand Finance Global 500. Loňský rok ale kartami poněkud zamíchal a na začátku toho letošního se do čela se dostala jiná technologická společnost, která se také nemalou měrou podílí na byznysu s mobilními technologiemi.
Pořadí nejcennějších značek a vývoj v čase (data & grafika: Brand Finance)
Společnost Brand Finance používá na určení hodnoty firemních značek sofistikovanou metodiku, v rámci níž sleduje mnoho ukazatelů. A podle jejích propočtů hodnota značky Apple meziročně poklesla o 27 %. Při současném růstu Googlu o 24 % to znamená, že jeden americký gigant střídá druhého a Google je nejcennější značkou světa.
Věděli jste, že hlavní sídla těchto firem leží jen nějakých 13 kilometrů od sebe?
„Apple si nedokázal udržet technologickou výhodu a opakovaně zklamal své stoupence, když přišel jen s kosmetickými úpravami namísto očekávaných výrazných změn,“ uvedla společnost Brand Finance. „Jeho značka ztratila na lesku a nyní musí soupeřit nejen s tradičním rivalem Samsung, ale i s řadou čínských značek,“ dodala.
Změny hodnot a hodnoty podle ekonomických sektorů (data & grafika: Brand Finance)
V první desítce najdeme z oboru telekomunikací ještě americké operátory AT&T a Verizon, z výrobců se objevuje Samsung na šestém místě. Technologické a IT společnosti doplňuje ještě třetí Amazon, pátý Microsoft a devátý Facebook. Ani značky automobilek a bankovních nebo finančních institucí nemají podle studie tak cennou značku jako právě firmy podnikající v oboru technologií.
Top 100 nejcennějších značek světa 2017 (data: Brand Finance, grafika: campaignlive.co.uk):