Úspěšná neziskovka se nemůže spoléhat na granty, klíčem je dlouhodobá péče o dárce, ať už individuální, nebo firemní. Důvodem je i konkurence mezi projekty, které usilují o dary. Zaznělo to v odborném programu veletrhu NGO Market, který pořádá Nadace Forum 2000.
U dárců oblíbené dárcovské SMS jsou z tohoto pohledu problém, protože se jedná o anonymní dar a organizace nezískává kontakt. Naproti tomu roste význam dárcovství přes internet, kde dárci prozrazují kontakty. „Je třeba odstraňovat bariéry anonymního dárcovství a budovat vztahové dárcovství,“ říká Libor Marek, který vede Neziskovky.cz.
Budování dlouhodobého vztahu s dárcem je jedním z klíčových trendů, jak se neziskovky v Česku snaží hledat udržitelné financování. Dalším je to, že neziskovky hledají vlastní komerční aktivity.
Efektivitě neziskovek významně pomáhá digitalizace. Například česká Amnesty International místo rozesílání papírových potvrzení o darech zavedla elektronické žádanky, přes které si může každý dárce sám nechat vygenerovat potvrzení v .PDF.
Odpadlo tak mnoho zbytečných hodin administrativy. Při komunikaci s dárci také využívá automatické předvyplňování formulářů. „Dramaticky to zvyšuje úspěšnost fundraisingu,“ tvrdí Jiří Krupa, vedoucí oddělení péče o dárce Amnesty International. „Spousta lidí začíná přispívat na internetu. Už nepotřebujeme obvolávat tisíce lidí,“ dodává Krupa.
Podle Marka se budou muset neziskovky těmto trendům přizpůsobit. A to nakonec i ty, které dosud spoléhají na tradiční grantové financování. „Spousta organizací si s tímto přerodem neumí zatím poradit. Budou se to muset naučit,“ říká Marek.