Google zatlačí na výrobce, aby dodávali updaty na Android rychleji

Google sice neohroženě kraluje trhu smartphonů s 85% podílem svého Androidu na většině nově prodaných zařízení, ale v jedné statistice rozhodně lichotivá čísla nemá – nejnovější verze Android 6.0 Marshmallow je instalována s bídou na 8 % aktivně používaných zařízení. A právě tento neduh chce Google do budoucna eliminovat.

Americká firma má několik možností, jak výrobce „přinutit“ dodávat aktualizace svižněji. Tvrdší varianta by mohla zahrnovat omezení v úpravách Androidu na úrovni UX a používání čisté verze systému. Tímto způsobem by se mohla čerstvá verze dostat k zákazníkům prakticky ihned v okamžiku, co Google aktualizaci komerčně uvolní. To by se ale spoustě výrobců, kteří některé funkce svých smartphonů postavili výhradně na vlastních úpravách prostředí, jistě nelíbilo a Google proto o těchto razantních restrikcích zatím neuvažuje.

Účinná ale může být i hrozba veřejného negativního hodnocení nepružných výrobců přímo ze strany Googlu. Agentura Bloomberg uvádí, že Google by mohl zavést jakýsi žebříček hodnocení jednotlivých výrobců podle toho, jak pružně přistupují k aktualizaci svých zařízení. Včasné updaty budou potřeba zejména k přechodu na Android N, který již bude obsahovat API pro virtuální realitu Daydream.

Již prodávaná zařízení, kterým to minimální hardwarové požadavky dovolí, chce mít Google aktualizované co nejdříve, aby se nezdržoval rozvoj VR, v němž nejen Google, ale i samotní výrobci vidí velký potenciál. Okamžitý přístup koncových zákazníků k nejnovější verzi systému je klíčový také v případech nalezení bezpečnostní chyby. Například známou díru Stagefright má dodnes na svém zařízení záplatovanou pouze zlomek ze všech 1,4 miliardy uživatelů Androidu.

Instant Apps mají pomoci zkrátit prodlevy

Velkou „brzdou“ jsou pro aktualizace Androidu také operátoři. Ti si totiž často upravují již jednou upravený software od výrobce k obrazu svému, aby mohli zákazníkům poskytnout vlastní doplňkové služby (např. VoLTE, VoWiFi aj.) v nativní formě přímo v prostředí smartphonu. Proces testování každého updatu se tak protahuje a může od vydání nové verze Googlem trvat klidně půl roku.

Jedním ze způsobů, jak zkrátit proces testování, je vyčlenění některých aplikací mimo systémovou ROM. Uživatel si pak aplikaci nainstaluje dodatečně z marketu Google Play. Anebo v případě Androidu N už nebude v některých případech nutná ani instalace – instantní aplikace se spustí přímo z marketu. Google apeluje na výrobce, aby se nesoustředili pouze na prodej nových zařízení, ale poskytovali podporu i pro ta starší, a to nejen na nejvyšší modely. I tohle kritérium by se mělo v hodnocení Googlu do budoucna objevit.

Apple má v aktuálnosti svého iOS instalovaného na iPhonech proti Googlu výrazný náskok. Své zákazníky v průběhu let naučil přecházet na novější verzi iOS prakticky okamžitě. Apple má ale mnohem snazší pozici, protože je vývojářem softwaru a zároveň jediným designérem hardwaru pro své iPhony, takže má celý proces plně pod kontrolou. Aktuální verzi iOS používá okolo 85 % uživatelů.

Diskuze (52) Další článek: O tom, jak Asus nepředstavil VR brýle [živě z Computexu]

Témata článku: Google, , , , , Apple iPhone SE, Koncový zákazník, Negativní hodnocení, Stage, #Android, Upravený software, Výrobce, Kritérium, Google +, Výrazný náskok, Velký potenciál, Agentura Bloomberg