Na CESu nemohla chybět prezentace Intelu, který se tentokrát zaměřil na oblast senzorů všeho druhu a interakce s trojrozměrným okolím pomocí kamer.
Většinu doby se Intel zaměřoval pouze na výpočetní výkon a vše s ním spojené – čipy, platformy a podobně. Intel ale nechce zaspat jako u nástupu mobilních zařízení a přerodu používání počítačů a je připraven na další éru, která se nese v duchu senzorů všeho druhu a propojení s realitou.
Cesta k vytvoření umělé formy mozku bude ještě pár let trvat
Intel porovnal i množství tranzistorů a neuronů v mozku, přičemž podle vyjádření by měl počet tranzistorů dohnat počet neuronů za 12 let. Zmínce o výrazně větším množství konfigurovatelných synapsí u každého neuronu se ale raději vyhnul. Pro budoucí formy čipů je totiž adaptace na zpracovávaná data stěžejní a rozhodně to nelze řešit zvýšením počtu starých prvků.
RealSense: hardware a software pro snímání reality
Prvním úspěchem na poli trojrozměrného snímání reality a využití této technologie koncovými uživateli představil Microsoft v rámci Kinectu, který je s příchodem nové generace herní konzole Xbox One už ve druhé verzi s lepšími parametry – lepší odezvou a vyšším rozlišením.
Snímání trojrozměrné reality je nový trend, který chce mít Intel podchycený
O plánu Intelu na poli trojrozměrných snímačů pro integraci do notebooků a dalších zařízení jsem vás informovali už v polovině minulého roku, tentokrát Intel představit více podrobností i mnoho reálných ukázek.
Označení RealSense Intel používá pro uskupený projekt, který je zaměřen na snímání reality. Podobně jako člověk má spoustu smyslů, které jsou zaměřené na různé oblasti reality a mozek se stará o zpracování dat, Intel vidí v tomto kopírování fungování člověka obrovskou budoucnost.
Jen výkon nestačí, počítače musí mít smysly
Intel RealSense tak není pouze o různém hardwaru, ale i softwaru, který nasnímaná data zpracovává. V rámci projektu RealSense spolupracuje Intel se společnostmi jako DreamWorks, Autodesk, Skype (Microsoft), Scholastic, Metaio a dalšími.
RealSense 3D jako kamera pro integraci do zařízení
Intel RealSense 3D je ale také označení zatím nejmenší integrované 3D kamery, která je určená například pro tablety, hybridní počítače kombinující tablet a notebook, klasické notebooky, ultrabooky nebo počítače vše v monitoru.
RealSense 3D - miniaturní 3D kamera pro integraci do zařízení
Kamera RealSense 3D od Intelu by měla být už přibližně od poloviny tohoto roku postupně dostupná v různých typech zařízení od Asusu, Dellu, Aceru, Lenova, Nec nebo Fujitsu a HP a dalších, Intel živě ukázal integraci zatím v sedmi zařízeních.
"Kinect" putuje do notebooků
Ukázky použití RealSense
Intel si připravil několik ukázek, které prezentují možnosti využití kamery a technologií RealSense. Klasické použití pro ovládání „Metra¨ ve Windows už je známé i v rámci konkurenčních řešení, v tomto případě Intel ukázal novou formu gest pro posun, výběr a ukončení aplikace:
Ke klíčování pozadí už není nutné díky snímání hloubky obrazu použít zelené pozadí a později vše upravovat v nějakém pokročilém programu. S RealSense lze okamžitě v reálném čase oddělit daný objekt dle vzdálenosti od senzoru.
Intel tuto technologii ukázal s populární videoblogerkou iJustine při videohovoru přes Skype. Mohlo by tak jít například o velmi rychlé a levné řešení pro videoblogery, kteří se nechtějí zabývat zeleným pozadím a pozdějším složitým upravováním natočeného materiálu. Jak je ale vidět na videu, v rámci rozlišení a kvality oddělení pozadí na okrajích bližšího objektu je ještě co zlepšovat:
Ve stejném duchu rozpoznání objektu pro úpravu v reálném čase je i ukázka s tabletem, který má integrovaný senzor RealSense 3D s potřebnou aplikací:
Pro zábavnou výuku a novou formu interaktivního hraní (interaktivní koncept Lemmings a 3D Pinball) Intel připravil dvě ukázky, na kterých je vidět, že v této oblasti lze čekat velký prostor pro inovace a novou generaci, které budou podobně revoluční jako s příchodem dotyku.
Zábavnou ukázkou možností byla šílená hudební vložka, která byla tvořená interaktivní aplikací, se kterou bylo možné skládat hudbu pouze pomocí vlastního těla – rukou, hlavy i hlasem pro vytvoření zvukových smyček. Pro ukázku různé formy interakce a nastavení v reálném čase je to ale určitě zajímavé:
Dragon: ovládání počítače hlasem
Intel přichystal i ukázku ovládání a využívání počítače pouze pomocí hlasu, podobně jako už je to poměrně rozšířené na mobilních zařízeních se systémy iOS (Siri) a Android (Google Now).
Nešlo ale o ukázku přepisu textu, ale spíše propojení zadávání příkazů a následné akce, která například vyvolá přehled restaurací na Yelpu a podobně. Zkrátka mírně inteligentní formu chytrého asistenta - Dragon Assistant (Nuance).
Dragon Assistent by měl být jako předinstalovaná softwarová technologie součástí nadcházejících zařízení a zvládne i běžné ovládací prvky počítače - spuštění a nalezení hudby, správa kalendáře, hledání trasy, letů a samozřejmě i klasické diktování poznámek a jiných textů. Výhodou je, že pro řadu těchto věcí nebude nutné připojení k internetu, bude se tak jednat především o lokální technologii.
Ovšem Dragon zároveň přináší trochu skepse. Technologii Intel předváděl už na své konferenci IDF v roce 2012 a předpokládal, že v roce 2013 bude běžně na trhu v noteboocích a dalších zařízeních. Nástup nových technologií zkrátka někdy není tak rychlý, jak si nejen Intel představuje.