Pokud jezdíte vlakem, asi mi dáte za pravdu, že signál na trati není nic moc. Nemohou za to ale tak úplně operátoři, částečně je na vině propustnost signálu skrz konstrukci vlakových souprav. V rámci aktuálního měření pokrytí na železničních tratích zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) „propustnost“ jednotlivých vagonů. Nejhůře dopadl oddílový vůz Bmz241. Dobře proniká signál například do souprav City Elephant, Pendolino skončilo někde uprostřed.
Hledáte-li klid, sedněte si do tohoto vozu. Vyniká v odstínění elektromagnetických vln (obr.: cs.wikipedia.org)
Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů vozů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum násobně vyšší (útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon).
Typ měřeného vozu |
Střední hodnota útlumu [dB] v pásmu systémů |
LTE 800 |
GSM + LTE 900 |
GSM + LTE 1800 |
vůz řady 662 soupravy InterPanter |
20 |
20 |
12 |
vůz řady 642 soupravy RegioPanter |
25 |
20 |
15 |
vůz typu ABpee347 |
15 |
20 |
20 |
vůz typu Bdtee276 |
12 |
10 |
12 |
vůz Bmpz891 soupravy Railjet |
25 |
25 |
20 |
vůz 071 soupravy City Elephant |
12 |
15 |
17 |
vůz Bmz241 (viz obrázek) |
45 |
42 |
35 |
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino |
22 |
25 |
22 |
vůz Bdmpee233 |
30 |
25 |
30 |
Samotné pokrytí signálem LTE v daném místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní, dodal k výsledkům šéf ČTÚ Jaromír Novák, který si měření užívá.