Samsung je jednička, Nokia ztratila lesk (Q1 2012)

Nokia kope hrob hloupým mobilům a otevírá prostor Googlu, aby s Androidem ovládl nejen smartfony, ale celý trh mobilních telefonů.

Nokia už delší dobu není největší výrobce smartfonů, telefony ji nevydělávají zdaleka tolik peněz jako Samsungu nebo Applu a občas dokonce vykáže ztrátové čtvrtletí. Ještě na konci minulého roku to ale byla jednička, pokud jde o objemy prodejů všech mobilů, a to dá značce zvuk. Jenže v posledním čtvrtletí se před ni dostal Samsung a pozice lídra trhu se mění poprvé po čtrnácti letech. Následující graf znázorňuje cestu trhem čtyř historicky nejvýznamnějších výrobců mobilů.

Vývoj tržních podílů čtyř výrobců (v procentech) po čtvrtletích za šestnáct let

Podle Nokie finanční výsledky sice nejsou dobré, ale je z nich vidět, že jsou řízené a že jsou přechodným důsledkem změny strategie na trhu smartfonů. Můžeme Nokii věřit, že až dokončí přechod ze Symbianu k Windows Phone, její situace na trhu smartfonů se zlepší. Věří tomu dokonce i některé analytické firmy, např. podle IDC se v roce 2015 prodá více mobilů s Windows Phone než iPhonů. Nokii se však přestalo dařit i v oblasti obyčejných "hloupých" mobilů na rozvojových trzích, přestože kladla velký důraz na představení nové řady Asha. Právě hloupé mobily jsou důkazem, že Nokia dělá něco špatně.

Hloupé mobily nikdo kromě Nokie v takové míře nevyrábí a tím pádem se otevřel prostor pro levné androidové telefony, aby na rozvojových trzích "feature phony" nahradily. Tato tendence už je znatelná i ze statistik, podle následujícího grafu se počet prodaných hloupých mobilů propadl poprvé od začátku ekonomické krize v roce 2009. Tehdy ale propad postihl i smartfony, tentokrát se trendy rozcházejí. Nokia pro levné androidy nemá konkurenci, nejlevnější mobily s Windows Phone jsou i po snížení minimální potřebné výbavy pořád o cenovou třídu výš a levné symbianové přístroje Nokia sice pořád vyrábí, ale po prohlášení předních představitelů o jejich brzkém konci s jejich úspěchem nepočítá, ani počítat nemůže.

Meziroční přírůstky celkového počtu prodaných hloupých mobilů po čtvrtletích za osm let

V prvních třech měsících letošního roku se podle Strategy Analytics prodalo 368 milionů mobilů, což je o 3 % více než před rokem. Tento nárůst je nejnižší za poslední tři roky. Prodeje smartfonů samotných ale neustále rostou, tentokrát se jich prodalo 145 milionů, tedy už skoro 40 % všech mobilů. Na tom mají největší podíl Apple a Samsung, kteří prodali výrazně více mobilů než začátkem loňského roku. Spolu s nimi se nad úrovní růstu trhu ocitlo i ZTE. Propad postihl naopak LG, HTC, RIM a Nokii. Výsledky Sony zatím nejsou k dispozici.

Meziročních přírůstky počtů prodaných telefonů pro první čtvrtletí 2012

Samsung se stal světovou jedničkou na trhu všech mobilů v součtu, ovládl ale i smartfony, kde předstihl Apple. Více než polovina chytrých mobilů prodaných v prvním čtvrtletí nesla značku Samsung nebo Apple. Souboj těchto rivalů nejvíce ovlivní jejich vlajkové lodě pro letošní rok, Samsung ji už představil, u Applu to může trvat ještě několik měsíců, jeho iPhonu 4S se stále daří velmi dobře. Snižuje se podíl HTC, což by měla zvrátit nová řada mobilů One, jejichž výsledky se ale projeví až v příštím čtvrtletí.

Podíly na trhu mobilních telefonů • smartfonů v prvním čtvrtletí 2012

Nejdráž své telefony v průměru prodává stále Apple, v přepočtu téměř za 12 500 Kč. Nokia na druhé straně prodala o 50 % méně chytrých mobilů než loni a vykázala průměrnou prodejní cenu téměř desetkrát nižší než Apple. LG, Samsung a Motorola jsou výrobci, kteří ve svém portfoliu postupně nahrazují hloupé mobily chytrými. Objemy prodejů mají u každého z trojice výrobců zcela odlišný trend, ale efektivita vyjádřená průměrnou prodejní cenou je u všech shodně rostoucí.

Průměrné prodejní ceny telefonů podle výrobců v prvním čtvrtletí let 2011 a 2012

 

Q1 2012 ve zkratce

  • Celý trh mobilů vzrostl meziročně o 3,3 %, čtvrtletně poklesl o 17,3 %. Prodalo se 358 milionů mobilů, Nokia po čtrnácti letech opustila pozici největšího výrobce, dostal se před ni Samsung.
  • Trh smartfonů vzrostl meziročně o 41,1 %, čtvrtletně poklesl o 6,3 %. Prodalo se 145 milionů smartphonů. Největším výrobcem smartfonů se stal Samsung, Apple skončil druhý.
  • Samsung rozšířil chytré mobily na rozvojových trzích a ovládl trh mobilů i smartfonů. Z telefonů vykázal zisk v hodnotě téměř tří miliard eur.
  • Nokia prodala dvakrát méně smartfonů než loni a vykázala ztrátové čtvrtletí. Nedařilo se jí ani s hloupými mobily a přišla o pozici jedničky na trhu.
  • Apple prodal jen o 5 % méně mobilů než o Vánocích a jeho iPhone 4S si udržel dobré výsledky i začátkem roku 2012, na Samsung to ale nestačilo.
  • ZTE se vrátilo na místo světové čtyřky a na MWC představilo řadu nových smartfonů. V příštích letech plánuje prodávat přes 100 milionů mobilů ročně, což se např. loni povedlo jen Nokii a Samsungu.
  • LG prodalo výrazně méně mobilů, přesto díky smartfonům s LTE zaznamenalo ziskové čtvrtletí. Chybějící prodeje má dohnat nová řada L-Style.
  • RIM se v prvním čtvrtletí poprvé za posledních sedm let ocitlo ve ztrátě. Stále se ale drží svého systému Blackberry OS, jehož novou verzi 10 právě prezentoval na akci Blackberry World.
  • HTC po rychlém růstu v minulých letech podruhé za sebou zaznamenalo méně úspěšné čtvrtletí. Napravit to má nová řada mobilů One, které se nedávno začaly prodávat.
  • Alcatel prodal pouze 700 tisíc smartfonů a drží se levných telefonů nižší třídy, se kterými se mu daří v Číně, kde prodeje zdvojnásobil, ale celosvětově svou pozici neudržel a propadl se za Motorolu.
  • Motorola prodala 8,9 milionů mobilů, z toho 5,1 milionů smartfonů. Popáté za sebou vykázala ztrátu a spekuluje se, že po zisku patentů ji Google znovu prodá.
  • Sony poprvé od roku 2001 prodávalo telefony s vlastní samostatnou značkou. Finanční výsledky zatím nejsou k dispozici.

Výsledky výrobců mobilů a jejich čtvrtletní a meziroční změny pro první čtvrtletí 2012

Výrobcevšechny mobily (mil. ks)smartphony (mil. ks)tržby (mil. EUR)prům. cena (EUR)zisk
(mil.
eur)
podílpočetQoQYoYpodílpočetQoQYoYtržbyQoQYoYcenaQoQYoY
Samsung25,4%93,5-2%36%30,6%44,522%253%12 54410%86%13415%39%2 834
Nokia22,5%82,7-27%-24%8,2%11,9-39%-51%4 246-29%-40%51-3%-21%-219
Apple9,5%35,1-5%88%24,1%35,1-5%88%17 264-7%85%492-2%3% ?
ZTE5,2%19,112%26%  ?  2 247-33%24%118-40%7%18
LG3,7%13,7-23%-44%  ?  1 627-9%-14%11921%56%23
RIM*3,0%11,1-21%-26%7,6%11,1-21%-26%3 188-19%-25%2873%6%-104
Motorola2,4%8,9-14%-1%3,5%5,1-4%24%1 669-14%3%1880%9%-92
Alcatel2,1%7,8-40%-10%0,5%0,74%3005%206-34%-1%2611%15%41
HTC1,9%6,9-32%-29%4,7%6,9-32%-29%1 724-33%-35%2501%-6%432
Sony ?     ?   ?   ?
Celkem100,0%368,0-17%3%100,0%145,3-6%41%       
* údaje RIM se vztahují k období prosinec 2011 - únor 2012
Diskuze (51) Další článek: LG Optimus LTE2: první smartphone s 2 GB RAM

Témata článku: Apple, Nokia, Samsung, Sony, , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 4S, Apple iPhone 4S 16GB, Apple iPhone 4S 32GB, Apple iPhone 4S 64GB, Příští čtvrtletí, Jednička, Úspěšné čtvrtletí, Lesk, Les, Samsun, Sam