Viceprezident společnosti Asus: „Vývoj se nesmí zastavit. Nikdy.“ [rozhovor]

Potkali jsme se den po tiskové konferenci, která odstartovala letošní veletrh Computex. Asus představil tři stěžejní produkty: třetí generaci ZenFonů, ultrabook ZenBook 3 a robota Zenbo. Řeč ale byla nejen o nich…

„Česká republika? Ano, pamatuju. Byl jsem tam na veletrhu. Brno? Invex, se to myslím jmenovalo. Takových deset let zpátky.“ Tak se při našem rozhovoru uvedl Eric Chen. Je hezké, že i na Taiwanu o nás vědí. A smutné, že už je to jen historie...

Klepněte pro větší obrázek

 

Včera jste představili ZenFone 3, ale než se u něj zastavíme, můžeme se podívat ještě dále do budoucnosti? Kam se chce Asus v tomto směru vyvíjet? Před dvěma lety jste začali plastovým mobilem střední třídy, ZenFone 2 byl znovu plastový, ale lepší, teď přicházíte s kovem a sklem. Ale co bude dál? Kam Asus míří?

Myslíte, že vám povím, co bude za rok? Právě jsme načali novou etapu a soustředíme se právě na ni. Ale náš výzkum a vývoj pochopitelně nezastavuje, už delší dobu pracují na další generaci, která bude zase ještě lepší než ta současná. Co se materiálů týče, my se nebojíme experimetovat. Měli jsme notebook s bambusem, měli jsme několik produktů s kůží a ta chuť zkoušet nové věci nás neopouští, ale co se týče další generace smartphonů, zůstaneme u kovu a skla.

 

Eric Chen

Viceprezident společnosti Asus. Na starosti má prodej a marketing, stará se o klíčové produkty, hlavně notebooky a tablety. Právě pod jeho vedením se Asus stal celosvětovou trojkou v prodeji tabletů a notebooků. Chen strávil většinu své kariéry v Evropě, kde pomáhal značce Asus od úplného začátku v roce 1994. 

Před rokem jsem dělal rozhovor s Jonnym Shih. Mluvil o tom, jak těžké je vyrobit kovový smartphone, jaké kompromisy je nutné dělat, jak obtížné je integrovat všechny antény. Proč jste se tedy rozhodli vydat se cestou kovu a skla? Je dnes design pro zákazníky tak zásadní, že je nutné mu podřídit všechno ostatní?

Vzhled je zásadní, ale kov má i jiné přednosti, je pevnější, takže šasi a celý telefon může být tenčí. Jak řekl Jonney, největší výzvou jsou antény a právě na tenhle bod jsme se zaměřili od samotného začátku vývoje. Plastové linky, které dnes standardně vídáme na telefonech, jsou ošklivé. Takže jsme začali přemýšlet, jak se jich zbavit. Měli jsme několik vývojových směrů, z nich vykrystalizoval jeden, který antény skrývá před zraky uživatele.

Když si dáte hodně záležet, tak na frézovaném okraji je kousek antény vidět. Tajemství? Ne, neprozradím vám to tajemství. Ale nedivil bych se, kdyby se za pár měsíců začalo objevovat i na dalších telefonech. Je to skvělé řešení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toto je Asus ZenFone 3 Deluxe a na frézované hraně po obou stranách uvidíte náznak antény, o které Eric Chen mluvil.

Můžeme i se ZenFonem 3 očekávat stejnou strategii, jakou jsme viděli loni? Totiž postupné představování odvozených modelů.

Bude druhá generace ZenFonu Max, budeme mít i Laser, ale tentokrát to nebude tak košaté, to portfolio bude přehlednější. Chceme se více soustředit na stěžejní modely.

Hned po tiskové konferenci kolovaly spekulace o tom, že nové ZenFony vyrobíte i s displeji jiných velikostí. Je to pravda? Oficiálně představené telefony mají 5,5", verze Deluxe má 5,7" a Ultra dokonce 6,8". S jak velkými displeji se dostanou do Evropy?

Opravdu se setkáváme s tím, že Evropa chce o stupeň menší displeje, zato asijské trhy upřednostňují opravdu velké úhlopříčky. ZenFone 3, který jsme představili s 5,5" displejem máme i ve verzi 5,2". ZenFone 3 Deluxe byl představen s 5,7", do Evropy půjde myslím 5,5" verze. Co se týče největšího ZenFonu 3 Ultra, tak s tím se na některé trhy vůbec nepočítá.

Klepněte pro větší obrázek
Trojice ZenFonů z Computexu 2016. Největší Ultra se k nám pravděpodobně nedostane.

A jinak jsou ty telefony naprosto stejné? Co třeba trochu jiná baterie?

Elektronika je stejná, liší se jen displej, některé konstrukční detaily související s jinou velikostí, přístroje jsou menší, a jak říkáte, jiná je baterie, ale ty rozdíly jsou spíše kosmetické.

Vy jste na trhu se smartphony stále ještě krátce. Zůstanete i pro příští roky? Je to silně konkurenční prostředí. Jak si vedete? Co vaše strategie? Funguje? Vyděláváte na ZenFonech?

Přišli jsme na tenhle trh s vizí, že dobrý produkt nemusí být drahý a nemusí vypadat ošklivě. Od našeho startu jsme prodali více než 30 miliónů telefonů, což dává naší strategii zapravdu. Hodně nám pomohla doporučení uživatelů a taková reklama je úplně nejlepší, kterou můžete dostat. Se ZenFonem 3 tu základní myšlenku rozšiřujeme směrem k hi-endovému smartphonu.

Asus se nikdy nebál konstrukčních experimentů. Máte klasické notebooky, máte tablety, ale také hodně zařízení mezi tím, které umí displej přetočit, nebo úplně oddělit – hybridy, konvertibly, transformery… Jaké jsou teď trendy v téhle oblasti?

Když jsme představili první Transformer, Tim Cook říkal něco o kombinaci toustovače a ledničky. Posmíval se. A dnes se podívejte na iPad Pro. Trh i Apple nám dali zapravdu. Takže pro nás je jasným trendem nebát se těchto pokusů. I v následujících letech budeme inovovat a vymýšlet i za tu cenu, že s některými koncepty neuspějeme.

Kdybyste měl vybrat jeden jediný produkt z novinek představených na Computexu (ZenFone, ZenBook, Zenbo), který je váš nejoblíbenější?

Můj osobně? Všechny. Ne, to asi nechcete slyšet. Asi telefon. Ano, nejvíc jsem nadšený z telefonů a nejvíc se mi líbí základní ZenFone 3, ten se skleněnými zády. Viděl jste ty efekty, které to dělá se světlem? Nádhera. A výbava uvnitř? Ještě větší nádhera.

A co Zenbo? Jak tenhle domácí robot zapadá do vaší strategie?

Robotika je jedním z pilířů naší strategie pro budoucnost. Máme představu, za kterou chceme jít: robot do každé domácnosti. Asi tušíte, že náš robot je něco úplně jiného, než dělá třeba Boston Dynamics, ale i v tom je záměr. Náš robot poslouží jako asistent a společník, postará se o děti, pomůže se seniory.

Hodně lidí se ptá, jestli to myslíme vážně a já vám můžu slíbit, že ano, že tenhle produkt opravu uvedeme na trh a že bude stát slíbených 599 dolarů. Ale ještě před tím na něm musíme pracovat. Stěžejní tady bude spolupráce s vývojáři, potřebujeme, aby se Zenbo naučil co nejvíce věcí.

Kdy plánujete Zenba prodávat? Myslím, že tahle informace na tiskové konferenci nepadla.

Náš interně stanovený cíl je konec tohoto roku a začneme na vybraných trzích.

Počítačový trh je pro Asus stále ještě stěžejní. Jaké strategie se hodláte držet do budoucna? Je to specializace, tak jak předvádíte s projektem ROG?

Počítačový trh klesá, ale my stále věříme v inovaci. Vývoj se nesmí zastavit. Nikdy. To je naše priorita. Abyste udrželi svůj byznys, také se musíte odlišit. Takže hry a ROG? Rozhodně. Tady jsme číslo jedna a chceme tu pozici udržet. V počítačích se snažíme o zdánlivě nemožné. Lidé na jednu stranu chtějí klasiku, stále chtějí PC, aby mohli udělat svoji práci. Ale také chtějí něco nového, chtějí experimentovat, chtějí se bavit. A myslím, že i tady jim máme co nabídnout. Takže to je směr, kterým se chceme vydat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový ZenBook okouzlil kombinací temné modré a zlatých prvků.
Diskuze (4) Další článek: ZTE Nubia Z11: Špičkový model s glancem Cristiana Ronalda [preview]

Témata článku: Asus, , , , , Apple iPad Pro, Apple iPad Pro 128GB LTE, Apple iPad Pro 128GB Wi-Fi, Apple iPad Pro 9.7, Apple iPad Pro 9.7 128GB LTE, Apple iPad Pro 9.7 128GB Wi-Fi, Apple iPad Pro 9.7 256GB LTE, Apple iPad Pro 9.7 256GB Wi-Fi, Apple iPad Pro 9.7 32GB LTE, Asus Zenfone 2, Asus Zenfone 2 (ZE500CL), Asus Zenfone 2 64GB, Asus Zenfone 2 Deluxe Special Edition, Asus Zenfone 2 Laser (5.0), Asus Zenfone 2 Laser (5.5), Asus Zenfone 3 Deluxe (ZS570KL), Asus Zenfone 3 Laser, Asus Zenfone 3 Max (ZC520TL), Asus Zenfone 3 Ultra (ZU680KL), Základní zenfone