Co by to bylo za Vánoce, kdyby nás prodejci hned během štědrovečerní pohádky nezačali bombardovat salvou reklam o extra výhodných povánočních slevách. Někteří už si zvykli, jiní na výprodeje čekají jako na slitování boží.
Výprodeje jsou stále v plném proudu. Má smysl se jimi zabývat? Co objevil analytický nástroj Karsa Monitor, který sledoval 117 kategorií v předních 123 e-shopech v období mezi 1. 10. 2016 a 2. 1. 2017?
Analýza e-shopů: Skutečných slev stále poskrovnu
Málokdo dokáže odolat slevám stoupajícím až k 90 %. Proč si tedy před Štědrým večerem neutáhnout trochu opasek a nepočkat si na povánoční výprodeje?
Do jaké míry jsou slevy reálné? E-shopy využívají spoustu taktik, jako ukotvení ceny, opakované slevy apod., aby zákazníka přitáhly k nákupnímu košíku. Poznat skutečnost je možné pouze tehdy, pokud daný produkt dlouhodobě pravidelně sledujete.
Průměrná výše slevy činí 1 %. Taková akce si nálepku „povánoční výprodej“ rozhodně nezaslouží
Je zajímavé pozorovat, jak jednotlivé e-shopy pracují při povánočních výprodejích se slevami. E-shopy okay.cz a notino.cz nabídly ze všech sledovaných obchodů nejvyšší podíl skutečných slev: 11 % a 6 %. Další internetové obchody jako electroworld.cz, teshop.cz, mall.cz apod. nabídly slevy v rozmezí 0 až 3 %, což je spíše zanedbatelné snížení ceny (viz následující tabulka).
Obchody s nejvyšším podílem slev zároveň pracovaly s nejvyšší opakovanou slevou: okay.cz opakovaně zlevnil 5 % produktů, notino.cz 2 % produktů.
Cenová strategie vybraných e-shopů u slev vyšších než 5 %
- * Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
- ** Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů – týká se slev, které jsou vyšší než 5 %, a to pouze u skutečně zlevněných produktů. Tzn., že například u okay.cz byla průměrná výše slevy 14,7 % pouze u 11 % produktů
- *** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšíí
Autor článku Michal Ježek se více jak 10 let věnuje problematice e-shopů, jejich vývoji a monitoringu. Působí jako CEO ve společnosti Karsa Technologies, která se zabývá monitoringem a analýzou cen internetových obchodů.
Článek vyšel na blogu Karsa Monitor.
Z další tabulky je zřejmé, s jakými reálnými slevami e-shopy pracovaly. U slev vyšších než 10 % už míra zlevňování klesla. Notino.cz nabídlo průměrnou slevu 21,8 % u pouhých 3 % produktů, kamennyobchod.cz sice pěkně vypadajících 43,8 %, ale pouze u 1 % produktů.
Ostatní internetové obchody daly spotřebitelům za určitých podmínek průměrné slevy i přes 40 %, ale pouze u 1 % produktů. Platí, že čím vyšší průměrná výše slevy, tím menší podíl zlevněných produktů:
Průměrná výše slev vybraných e-shopů v % (slevy vyšší než 5, 10, 15 %)
Analýza kategorií: Nejvyšší slevy u TV, herních konzolí a sušiček
Reklamy na povánoční výprodeje lákají v podstatě na všechno zboží. Skutečné slevy se často týkají pouze některých kategorií. Jednou takovou taktikou je např. zlevnit telefonní pouzdra a mobilní telefony naopak nikoliv, nebo jen minimálně. Pouzdro tak zafunguje jako návnada, která přivede nakupující do e-shopu. Ten nakupuje dále produkty, na které prodejce aplikoval opakovanou slevu, nebo je dokonce podražil.
Největší podíl skutečných slev najdete v kategoriích TV (19 %), herní konzole (7 %) a sušičky (5 %).
Karsa monitoring cen obchodu prošel 117 kategorií. Z nich bylo skutečně zlevněno 88 (jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která je o více než 5 % vyšší než všechny ceny ve sledovaném období). Opravdu výhodné slevy byste však mohli napočítat na prstech jedné ruky.
Za zmínku stojí televizory, které můžete nakoupit s průměrnou slevou 13,9 % u 19 % skutečně zlevněných produktů, sušičky s průměrnou slevou 15,4 % u 5 % skutečně zlevněných produktů a parfémy s průměrnou slevou 15,5 % u 4 % skutečně zlevněných produktů. Tato čísla se týkají slev vyšších než 5 %. Podrobněji v dalších tabulkách:
Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 5 %
Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 10 %
- * Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
- ** Opakovaná sleva – ceny jsou uměle navýšeny a v rámci akce pak sraženy na původní cenu
- *** Průměrná sleva – podíl produktů ve slevě vyšší než 5 resp. 10 %
- **** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšší
Notebooky a tablety
Notebooky a tablety jsou evergreenem při výběru vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor pro cenovou taktiku. Ve sloupci notebooky a tablety s nejvyšší skutečnou slevou najdete produkty, u nichž výrazně klesla cena. Když se podíváte, kolik e-shopů je prodávalo, zjistíte, že se ve většině případů nejedná o top produkty.
Notebooky a tablety s nejvyšší opakovanou a skutečnou slevou (slevy vyšší než 10 %).
Data z heureka.cz k 4. 1. 2017
- * Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
- ** Opakovaná sleva – ceny jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
Mobily od 2. prosince do 2. ledna
Také mobilní telefony jsou častým vánočním dárkem, proto e-shopy důkladně pracují s jejich cenovou strategií: Před Vánoci dochází k mírnému snížení cen. Těsně před Štědrým dnem obchody ceny navýší, protože nákupní horečka dosahuje nejvyšších bodů. Po 24. 12. však ceny padají a nakupující dosáhnou na skutečné slevy.
Vývoj cen mobilních telefonů u vybraných e-shopů od 2. 12. 2016 do 2. 1. 2017
iPhony jsou specifickou kategorií. Apple má propracované dodržování koncové ceny a také díky silné značce odolává vyššímu zlevňování i při jednom z nejvýznamnějších slevových období. Z monitoringu vývoje průměrných cen je vidět, že povánoční snížení cen není tak markantní. Obchody zlevnily pouze o desítky korun.
Vývoj cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů od 2. 12. 2016 do 2. 1. 2017
U Samsungu je zlevňování výraznější. U sledovaných obchodů došlo k průměrnému snížení ceny až o stovky korun. Tady se vyplatilo počkat na výprodeje.
Vývoj cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů od 2. 12. 2016 do 2. 1. 2017
Jaká je realita slev?
Spotřebitelé by si měli uvědomit, že e-shopy při nabízení slev i přes 80 % neklamou. Jenže toto velké snižování cen provedou u velice malého podílu produktů. E-shop digiboss.cz reálně průměrně zlevnil o 89,4 %, notino.cz o 81,9 % kamennyobchod.cz o 77,8 %, ale pouze u méně než 1 % produktů, což je zanedbatelné číslo.
E-shopy se slevami opět šetřily. Díky ČOI však ubývají nekalé obchodní praktiky.
Po povánočních výprodejích 2016 udělila ČOI internetovým obchodům pokuty v celkové výši 4,2 milionu korun. Mezi nejčastější nedostatky patřilo používání nekalých obchodních praktik nebo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace.
Obchodníci se samozřejmě snaží prodat zboží. K tomu používají cenové a marketingové taktiky, což je v pořádku – tím se posouvá trh dopředu. Zákazníci by si měli uvědomit, že na cenové akce se musí dívat zdravým rozumem, ČOI je neochrání a ke slevám přesahujícím desítky procent přistupovat obezřetně, protože e-shopy přece nebudou rozdávat zboží skoro zdarma.
Do nového roku bych si přál, aby se slevové války v českém prostředí přesunuly více do oblasti inovací, služeb, designu a distribuce eshopů. Tím výrazně vzroste celková kvalita obchodů a také se zvýší šance na úspěch na zahraničních trzích.
Čekali jste letos na povánoční slevy? Jsou vám lhostejné? Zaujala vás analýza? Nebo byste si příště přáli data s jinými čísly? Diskuze je vám k dispozici.