Český trh s tablety a smartphony porcují asijské firmy

Tuzemský trh s tablety a chytrými telefony ovládají výrobci z Asie. Stále silné jméno má Nokia, která díky Lumiím roste. Do hry může promluvit Huawei a Lenovo.

Tuzemský rychle rostoucí trh s chytrými telefony a tablety jasně ovládají asijští výrobci. Často jde navíc o značky, které se v médiích tak často neskloňují, což mimo jiné upozorňuje na jejich historickou sílu mezi zdejšími zákazníky. Například japonské společnosti Sony patřilo podle čísel analytické společnosti IDC v posledním měřeném čtvrtletí 14 procent trhu, což vystačilo na druhou příčku za stále jednoznačně kralujícím jihokorejským Samsungem. Třetí pozice rovněž putuje za výrobcem, který byl na veřejnosti populární před několika lety – tchajwanským HTC.

„Naše pozice v Česku je stabilní,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz prezident Samsungu pro Česko a Slovensko Daewon Kim. Jeho společnost podle IDC kontroluje 39 procent trhu se smartphony a čísla další analytické firmy GfK Czech ukazují situaci podobně. Jihokorejský výrobce veřejně nehlásá, kam až by se v podílu na trhu chtěl dostat, podle Kima zde ale „žádný limit není“.

 

Huawei chce mít silnou značku, jako Samsung. U Čechů stále silně rezonuje Nokia a překvapivě i HTC.

 

Samsung se v Česku zakořenil a zvládl vybudovat silnou značku, která už zdaleka není spojována pouze s ledničkami. „Máme stále více loajálních zákazníků, kteří si naše produktu kupují znova. Roli v tom hraje jak technická kvalita, tak samotná značka,“ popisuje Kim. Pro posilování „brandu“ je pro Samsung důležitá síť kamenných prodejen, kterých už má společnost v této zemi přes deset. Efekt je stejný, jako v případě slavných Apple Storů, jedná se o jakousi výstavní bránu, kde si zákazníci mohou produkty osahat a vyzkoušet.

Budování značek

Samsung proto hodlá síť prodejen ještě více rozšířit, podrobné plány ale ještě nekomentuje. „S obchody budeme expandovat v celé Evropě, tento trend bude větší a větší,“ dodává s tím, že Česko se v této oblasti řadí mezi nejvyvinutější trhy.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední podíly výrobců chytrých telefonů v ČR. Zdroj: IDC

O takto dobré přijetí značky se snaží také další asijský drak – čínský Huawei. I ten se chystá otevřít svojí první prodejnu. I díky tomu se chce v očích českých zákazníků stát něčím víc, než pouhým levným výrobkem z Asie. „Do budoucna chceme být v Česku jednička,“ řekl pro Connect.cz viceprezident Huawei Zbyněk Pardubský.

Huawei chce kromě stavění obchodů vyvinout také další silné marketingové aktivity. „Dnes je prozatím stále ještě běžné to, že lidé přijdou do obchodu a vyberou si chytrý telefon od Samsungu, protože tu značku prostě znají,“ nastiňuje přemýšlení Pardubský.

Právě síla značky a zvyky hrají v českém povědomí a rozhodování o nákupech poměrně zásadní roli. Těží z toho například Nokia, která se sice vlivem známého zaspání sice propadla, zdá se ale, že se jí blýská – minimálně u nás – na lepší zítřky. Stačí se na chvilku postavit do obchodu s mobilními telefony a poslouchat.

 

Prodejci často zákazníkům bez preference doporučují levnější modely Lumií. Kvůli rychlosti a stabilitě.

 

„Dobrý den, chtěl bych nový telefon. Dotykový. Doteď jsem měl Nokii, takže asi tu,“ je velice často možné slyšet od zákazníků. Překvapením jsou i samotní prodejci, kteří zákazníkům, kteří nemají jasné preference, dost často jako spolehlivý rychlý dotykový smartphone doporučují nějakou levnější Nokii s Windows Phone, protože „Android je pomalý a nestabilní“. Česko i díky tomuto patří mezi země, kde se Nokii daří navyšovat tržní podíl.

Podle čísel GfK Czech v loňském roce rostla poptávka po smartphonech v České republice o 24 procent s tím, že tržby se i přes padající průměrnou cenu rostly o 23 procent. Letos zatím prodeje rostou o 17 procent, průměrné ceny telefonů ale rychle klesají a tržby jsou tak na osmi procentech. Překvapením může být průměrná prodejní cena čítající šest a půl tisíce korun. Asi 60 procent prodaných smartphonů má úhlopříčku čtyři až pět palců. Tady bude chtít zaujmout právě Huawei, který si zakládá na dobré kvalitě svých přístrojů spojených s velmi zajímavou cenou.

Až dorazí Lenovo

Zdejší trh s tablety v loňském roce rovněž rostl, více než dvakrát. Vývoj situace nahrává tomu, že by v budoucnu mohly silnou roli sehrát další levné asijské firmy. Kolem 70 procent prodaných modelů je totiž s uhlopříčkou 8,9 palců (ještě před rokem to byla polovina) a průměrná cena za prodaný tablet byla pouhých 5100 korun (a rok dříve to bylo o 2600 více) a klesající trend pokračuje – letos už je prodejní průměr pod pěti tisíci.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední podíly výrobců tabletů v ČR: Zdroj: IDC

Tabletovým prodejcům tak možná poněkud překvapivě v posledním čtvrtletí vévodil tchajwanský Asus následovaný Lenovem a až třetím Applem. Růst zaznamenává opět Samsung, kterému hodně pomohla partnerství s operátory. Ti často nabízeli a nabízejí jeho tablety v kombinaci s datovým balíčkem a velké dotykové placky Samsung bylo možné vidět v mnoha reklamách a podobně. „Podíl na trhu nám roste měsíc od měsíce,“ říká Daewon Kim. Samsung je dokonce podle čísel společnost Gartner za loňský rok jasnou jedničkou, které patří čtvrtina trhu.

Růsty prodejů malých i velkých dotykových přístrojů jsou jasným protipólem oproti propadajícímu se trhu s tradičními počítači. Ten se u nás v loňském roce propadl o více než 10 procent a trend pokračuje.

Budoucnost může přinést další velký vzestup čínské firmy Lenovo. Ta je v současné době tuzemskou jedničkou v prodeji počítačů, daří se jí v tabletech a po nákupu mobilní sekce Motoroly od Googlu bude chtít hrát silnou roli také v chytrých telefonech. Začíná v Asii, ale expanzí choutky Lenova jsou agresivní. S největší pravděpodobností bude chtít obsadit zemi po zemi a věnuje na to hodně peněz.

Diskuze (18) Další článek: Vadná nabíječka u tabletů Lumia 2520, Nokia pozastavuje prodej

Témata článku: Apple, Asus, HTC, Lenovo, Samsung, , , , SMA, Třetí apple, Protipól, Dotykový smartphone, Tchajwanský Asus, Dobrý den, F +, Zdejší trh, Slavný Apple, Mobilní sekce, Třetí pozice, Trh, Loajální zákazník, Český trh, Tab, Pór, Český,