Co se děje s cenami mobilních telefonů v „období klidu“? Dozvíte se například, které e-shopy jsou nejlevnější a jaké jsou cenové strategie jednotlivých značek.
Vzpomínáte na bombastické slevy, které na Černý pátek vlastně spíše nebyly? Ani povánoční slevy nebyly na velké jásání… Tentokrát se Analytická služba Karsa Monitor podívala na období klidu, kterým necloumá žádný velký nákupní svátek.
Analýza se zaměřuje na více jak 100 telefonů značky Apple, Lenovo a Samsung v období od 12. ledna do 11. února a v e-shopech, které jsou silnými hráči na trhu. Jejich ceny jsou zajímavé jak pro nakupující, tak pro ostatní obchody – z monitoringu lze vyčíst, jak reagují na chování konkurentů.
Samsung
Na rozdíl od Lenova a Applu v případě Samsungu e-shopy intenzivně pracují s cenou – často zdražují i zlevňují. Cenová hladina v časovém období pozvolna klesá, ale ne tak výrazně, jako například u Lenova.
Průměrná sleva mobilů Samsung je pouze 1 %, přesto není jedno, kdy nakoupíte. Ušetřit se dalo na přelomu ledna a února, např. datart.cz zlevnil ze 7 123 Kč na 6 423 Kč.
Lenovo
Cenová hladina mobilů Lenovo má klesající tendenci, na konci monitorovaného období se obchody sešly na totožné průměrné ceně 3 499 Kč. Průměrná sleva tak činila 8 %, z čehož nejvýrazněji zlevnil okay.cz, který měl ovšem na startu cenu výrazně vyšší než ostatní e-shopy.
U Lenova se vyplatí počkat. Tyto telefony rychle „stárnou“, poměrně rychle ztrácejí na hodnotě. Jen za sledovaný měsíc se cena snížila o 200 Kč.
Apple
Životní cyklus iPhonů je jiný než u konkurence, Apple drží cenu. Některé obchody s ní téměř nepracují (okay.cz, exasoft.cz), jiné cenu sice mění, ale počáteční a koncové hodnoty se příliš neliší, případně se mírně zdražuje (pouze tsbohemia.cz snížila ceny). Ve sledovaném období bylo nejvýhodnější nakoupit v czc.cz mezi 3. až 8. únorem (15 156 Kč). Nejdražší iPhony měl datart.cz 26. února za 19 057 Kč.Je tedy těžké predikovat ceny, ale rozhodně se vyplatí se rozhlédnout, protože v tomto případě byl rozdíl až 3 901 Kč.
iPhone drží hodnotu a prodejci si dokonce můžou dovolit zdražovat. U Samsungu a Lenova e-shopy reagují na vývoj trhu, obecně produkty zlevňují, zdražit mohou jen dočasně.
Jak se hýbaly konkrétní modely
Samsung Galaxy S6 (G920F 32GB) si překvapivě dlouhou dobu držel stabilní cenu na průměrné úrovni 16 793 Kč. Na přelomu ledna a února došlo ke skokovému zlevnění na průměrných 15 295 Kč.
Lenovo Vibe X3 se u pěti sledovaných prodejců téměř nepohnul. iPhone 5S 16GB potvrzuje stabilní ceny produktů značky Apple, pouze tsbohemia.cz zlevnila z 12 999 Kč na 10 990 a cenu podržela celý měsíc. Nejlevněji ale bylo u exasoft.cz, kde se od 2. do 8. února dalo nakoupit za 9 999 Kč.
Jak se e-shopy ovlivňují
Nejčastějšími prvními „hybateli“ s cenovou hladinou jsou z vybraných obchodů datart.cz, czc.cz a kasa.cz. Jakmile některý z těchto obchodů „sáhne“ na cenu, ostatní e-shopu rychle reagují na vzniklou situaci. Datart.cz a kasa.cz jsou také zároveň obchody, které se nebojí s cenou pracovat velice často (viz sledování mobilních telefonů Apple, u kterých se změny cen pohybovaly v řádech stovek korun).
Z grafů vývoje cen je perfektně vidět, že statická cena je mrtvá cena. Jen málokterý e-shop si dovolí nabízet zboží s konstantní cenou. Je to důkaz toho, že cenová strategie je součástí celkové obchodní strategie jednotlivých internetových obchodů.
Analýza ukazuje, že silnější e-shopy pracují s cenou intenzivněji – je to důležité pro samotný obchod i jeho zákazníky. I díky propracované cenové strategii „ukusují“ tyto e-shopy největší tržní podíl na českém internetu.