Tam, kde skončil Galaxy S III, pokračuje S III Neo. S vylepšeným hardwarem a slušnou cenou je aspirantem na bestseller. Naplní předpoklady?
Úspornější čtyřjádro a větší RAM
U inovovaného Galaxy S III došlo k nahrazení staršího Exynosu 4412 energeticky méně náročným Snapdragonem 400, ovšem výkonově srovnatelným. Ve benchmarkovacích aplikacích jsou výsledky často velmi těsné, větší rozestupy vidíme v grafických testech u 3D Marku a GFXBench, kde nebylo možné test u původní S III vůbec spustit. Antutu zase vychází o něco lépe pro starší model:
Benchmark | Galaxy S III | Galaxy S III Neo |
Antutu | 17 586 | 17 068 |
Quadrant | 5 967 | 8 837 |
Linpack | 55,154 / 132,08 | 83,168 / 239,924 |
Smartbench 2012 | 4 401 / 1 929 | 4 665 / 2 390 |
GFXBench, Off, Manhattan 1080p | --- | 100 |
3D Mark Ice Storm | 3 488 | 5 669 |
3D Mark Extreme | 2 644 | 2 868 |
3D Mark Unlimited | 3 174 | 4 685 |
CF Bench | 14 811 | 14 681 |
Pi Benchmark | 25,78 s | 33,13 s |
Vellamo | 2 045 | 1 620 |
Grafický čip Adreno 305 rozjede i graficky náročnější hry, při dlouhodobém hraní se S III Neo citelně zahřívá ve spodní části zadního krytu. Teplo z části postupuje i na displej, rozdíl teploty mezi horní a spodní stranou displeje je poměrně znatelný. V telefonu je adresovatelných 1,32GB RAM, po najetí je zabráno zhruba 900 MB, zbytek je určen pro uživatelsky spouštěné hry a aplikace. Paměťová náročnost ukazuje na to, že s plány Samsungu na KitKat s plnohodnotným TouchWizem v původní Galaxy S III zamávala právě operační paměť. Pro náběh a inicializaci sytému je třeba o 100 MB více, než je maximální kapacita RAM ve dva roky starém smartphonu.
Při najetí systému je zabráno zhruba 900 MB RAM. Hra Archangel a rozdíly mezi hrou v paměti a na paměťové kartě. Po přesunu na kartu je hra v součtu o 2 MB větší. Je to ale daň systému KitKat, který znemožňuje efektivní přístup aplikací na paměťovou kartu. Dead Trigger 2 u původní Galaxy S III instaluje aplikační data rovnou na SD kartu, vpravo od něj je stejná situace u Galaxy S III Neo. Obrazovka O zařízení dosvědčuje přítomnost Androidu KitKat
Aplikace a hry mohou být instalovány do interní paměti, jejich přesun na paměťovou kartu je v podání KitKatu neefektivní. U her zabírajících 1 GB jsou přenášeny řádově jen desítky MB. Při běžném používání systému je svižnost dostatečná, netestujeme sice finální verzi produktu, ovšem i zde je rychlost prostředí srovnatelná s Galaxy S III, takže si občas na reakci systému počkáte o něco déle. Prodlevu při stisknu domovské klávesy, která vás vrací na pohotovostní plochu, je možné výrazně snížit deaktivací spouštění aplikace S Voice na dvojklik klávesy. Středové tlačítko tak nečeká na možný druhý stisk a reaguje okamžitě, navíc S Voice stále neumí česky, takže jej ani nemáte proč využívat.
Nový Android a staronový TouchWiz
Kdo by s KitKatem u S III Neo čekal výraznou změnu chování či barev uživatelského rozhraní TouchWiz, je na omylu. Systém vypadá a chová se úplně stejně jako u Galaxy S III. Na pohotovostní plochu tedy můžete přiřazovat aplikace a widgety, které se nacházejí v hlavní nabídce ve druhé záložce. Pokud si na plochy umisťujete miniaplikace, ostatní widgety jim ustupují, když hledáte vhodné místo. Ploch může být maximálně sedm, pinch-zoomem (gesto dvojice prstů) si je zobrazíte všechny najednou, platí to i pro součásti hlavní nabídky. Ta je opět maticová, aplikace jsou řazeny dle abecedy nebo vlastního rozvržení. Složky s aplikacemi jsou navzdory systému v Galaxy S5 řazeny tam, kde je vytvoříte, nikoliv na samostatné stránce.
Dvě pohotovostní obrazovky s widgety a aplikacemi, celkem můžete mít až sedm podploch. Nabídka widgetů čítá hned několik stránek
Displej podporuje vyhodnocení více dotyků zároveň, maximálně deset. Rotace displeje funguje u systémových i doinstalovatelných aplikací, ovšem ne v pohotovostním stavu ani v hlavní nabídce. Horní informační lišta zobrazuje vše podstatné, na vybrané události (zprávy, hovory) je možné přímo reagovat tlačítkem v liště. Nejčastěji jsme zde využívali aktivaci a deaktivaci systémových funkcí nebo nastavovali jas. V pravém horním rohu je umístěn vstup do systémového nastavení. To je řazeno do tematicky rozdělených záložek, ovšem trochu nás zklamala nabídka systémových gest. Těch je podstatně méně, než u původního Galaxy S III, pouze přímé volání prohlíženého kontaktu či pozastavení zvuku překlopením telefonu displejem dolů.
Maticová nabídka aplikací, lze je sdružovat i do složek. V lockscreenu můžete rychle reagovat na události, dostanou se zde ovladače hudby i rozšířená paleta zástupců rychlého spouštění
Funguje však režim Multidisplej, tedy současné zobrazení dvou aplikací najednou, přičemž mezi nimi můžete přetahovat texty nebo screenshoty aktuálně zobrazené aplikace. Celkem je do režimu zapojeno devatenáct předinstalovaných aplikací, další zde přibudou po jejich instalaci z Google Play nebo Galaxy Apps. Potěšitelnou zprávou je to, že si můžete napevno vytvořit dvojice, které používáte, takže jedním kliknutím spustíte hned dvě aplikace najednou. Nabídka Multidisplej se zapíná delším podržením zpětné šipky kdekoliv v menu.
Multidisplej lze spustit odkudkoliv, najednou můžete mít zobrazen např. webový prohlížeč a hudební přehrávač nebo Gmail a psaní nové zprávy. Lockscreen a dostupné widgety včetně zástupce fotoaparátu
Zamykací obrazovka informuje o datu a aktuálním času, informace o majiteli, osobní zprávu či dvě boční stránky, kde lze jednu zaplnit widgety a druhou zkratkou pro spuštění fotoaparátu. Drobnou novinkou je také efekt odemknutí displeje v podobě slunečního paprsku, který model přejal od Galaxy S4, vrátit se ale můžete i k dřívějšímu vlnění vodní hladiny.
Režimy v Galaxy S III Neo - Snadný režim, Blokovací režim a Úsporný režim. Je velká škoda, že jsme se nedočkali Ultra úsporného režimu z Galaxy S5. V testovaném modelu však nechybí systémová gesta ani možnost úpravy použitého fontu a jeho velikosti
V neposlední řadě je na úrovni systému přítomno několik režimů. Snadný režim změní podplochy a hlavní nabídku velkými ikonami a velkým fontem. Písmo lze jinak upravit i při standardním režimu, tedy co se týče jeho velikosti a použitého fontu. Nová písma si můžete stáhnout z Galaxy Apps. Blokovací režim zaručí, že v noci nebudete rušeni nechtěnými notifikacemi. Úsporný režim je poslední instancí při vybíjející se baterii, škoda, že zde Samsung nedodal Ultra úsporný režim známý z nejnovějších modelů. Budete se tak muset spokojit s omezením výkonu procesoru a displeje, což nepřinese několik hodin navíc, ale spíše jen, nijak blíže měřitelné, bonusové minuty.