Samsung Galaxy S5: jde kupředu, ale nespěchá [recenze]

Větší a výkonnější, odolný a rychle fotící, otisky prstů snímající. Vlajková loď Samsungu pro letošní rok v redakčním testu.

192kHz audio a UHD videa

Hudba je dělena podle řady kritérií, při přehrávání se automaticky vytvářejí čtyři seznamy skladeb, oblíbené (označíte je při přehrávání hvězdičkou), nejčastěji přehrávané, poslední přehrané a poslední přidané. K nim můžete přidat i vlastní seznamy skladeb. Při přehrávání se na displeji zobrazuje obrázek alba, skladbě můžete nastavit opakování nebo náhodné přehrávání v rámci složky, kde se nacházíte. Mezi kartami nechybí Hudební ráj, kde si vybíráte hudbu potažením prstu přes čtverce, které odpovídají kombinaci čtyř nálad. Ve stejném duchu se nese i nabídka přednastavených voleb ekvalizéru, samozřejmě jej můžete upravit podle svého a přidat efekty pro zvýraznění 3D, čistoty zvuku a basů. Přehrávání funguje i na pozadí, ovladače se přesunou do výsuvné lišty, případně na zamykací obrazovku, kterou pokryje obrázek alba.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Uživatelské rozhraní hudebního přehrávače, přehrávání hudby podle nálady, ovladače na lockscreenu a možné načítání obsahu z blízkých zařízení přes Wi-Fi Direct

Přehrávač podporuje formáty *.mp3, *.aac i kvalitní a datově náročnější *.flac. Galaxy S5 dokáže přehrát i 24bit/192kHz audio, v přehrávači jsou tyto soubory označeny jako UHQ audio. Hudební reprodukce běžných empétrojek je poměrně dobrá, až u *.flac souborů však přehrávač uspokojí i náročnější hudební posluchače, zejména s patřičným nastavením ekvalizéru. K UHQ audiu pak nemáme žádné námitky, snad až na jejich paměťové nároky. Skladba o necelých čtyřech minutách v paměti zabírá 136 MB. Hudbu můžete poslouchat v dodávaných špuntových sluchátkách, případně se může ozývat z reproduktoru. Ten je sice nadmíru hlasitý, ovšem hraje plechově a neporadí si s basovou složkou. FM rádio se do Galaxy S5 nedostalo.

Uživatelské rozhraní videopřehrávače a nahlížení pomocí bezdotykového gesta

Videopřehrávač dělí své uživatelské rozhraní na dvě části. V osobní se zobrazuje videoobsah uložený v telefonu a na paměťové kartě. V záložce Zařízení si pak můžete přehrát obsah ze zařízení zaregistrovaných do vašeho účtu Samsungu nebo z blízkých zařízení přes Wi-Fi Direct. Náhledy videí jsou animovány, abyste rychle věděli, co se pod jejich názvy skutečně skrývá. Při přehrávání můžete posouvat video, nahlížet na časovou osu, měnit poměry stran, resp. ořez, nastavit ekvalizér nebo otevřít titulky. Ty můžete buď pojmenovat stejně jako zdrojové video, takže se otevřou okamžitě, jinak je musíte vybrat z dostupné nabídky. Nezapomeňte je však v poznámkovém bloku převést to formátu UTF-8. Pozor však na omezení baterie, jakmile klesne na 5%, už si žádné video nespustíte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nastavení titulků u videa, přehrávání videa v okně, klient YouTube. Pomocí infraportu můžete ovládat domácí televizi nebo Set-top box z aplikace i zamykací obrazovky

Videa mohou být přehrávána i v samostatném okně, abyste mohli při sledování dělat v omezené míře i další práci. V nabídce dále nechybí klient YouTube, který přehrává videa ze stejnojmenného portálu. Smart Remote poslouží v kombinaci s vaší domácí televizí, set-top boxem či projektorem, které dokáže vzdáleně ovládat, mimo to ukazuje i nabídku EPG u vybraných poskytovatelů, bohužel zde chybí národní DVB-T. S obdobným problémem se potýká i aplikace WatchOn, kterou můžete stáhnout ze SamusngApps.

Samotná fotogalerie může v jednotném zobrazení sdružovat fotky z telefonu, z Dropboxu, Facebooku i webových alb Picasa. Přejíždění prstem po pravém boku slouží k filtrování data, kdy byly snímky pořízeny. Alternativně můžete řadit snímky podle alb (filtrace podle složek chybí), událostí (musíte je sami vytvořit a přiřadit zde snímky), lidí, scenérií, dokumentů (zapadnou sem i screenshoty), potravin (tedy jídla, ovoce, zeleniny a různých květin), domácích mazlíčků, aut a květin (makrosnímky květů). Ne vždy se podaří snímky automatickým rozpoznáním zařadit do správné kategorie, zhruba u 80% obsažených fotek se ale automat nezmýlil. Při prohlížení fotek můžete každé nastavit místo pořízení, datum, kategorii a případně značku. Spustit lze i slideshow s volbou hudby (automatická nebo váš výběr) na pozadí, včetně možných filtrů a efektů aplikovaných na fotkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotogalerie a procházení podle automaticky rozpoznaného obsahu, Studio s možností vytváření koláží a úprav fotek. Slideshow může mít řadu efektů a hudbu na pozadí

Z kontextové nabídky můžete spustit novou funkci Samsung Studio, která v prvním kroku zvládne upravit snímek, kterému může změnit nádech barev, přidat efekty, různé rámečky, otočit, oříznout, odstranit červené oči, zjasnit oblohu, apod. V kolážovém studiu můžete do jednoho obrázku promíchat až šest fotek z galerie do jednoho snímku. Jedná se o výřezy, ve kterých můžete snímky posouvat, jak potřebujete, a přidat jim efekty. Dále lze změnit ohraničení, rozložení, poměr stran, případně i pozadí nově vytvořené koláže. Výsledný výtvor má v maximální kvalitě rozlišení 1 328 × 2 360 pixelů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prohlížení snímků natočených v režimu Virtuální prohlídka a Snímek okolí. Procházení obrázků v galerii a výběr snímku v režimu Nejlepší fotografie

Třetí položka Vyfoť a uprav se váže na focení se stejnojmenný efektem. V této sekci si pak podle detekovaných osob, pohybu a oblastí můžete vyhrát s různými efekty, jako je guma, posun pohybu a nejlepší obličej. Studio videoklipů vytváří videoprezentace z nafocených snímků, maximálně jich můžete vybrat patnáct. Pokud chystáte větší projekt, aplikace nabídne stažení Editoru Videa ze SamsungApps. Poslední část Studia slouží k ořezu videí.

HDR a změna hloubky ostrosti

Fotografická aplikace prodělala oproti loňskému modelu několik změn. Do hry se vrací levý postranní panel, který jsme naposledy viděli u Galaxy S III. Trojici zástupců můžete nahradit podle svého uvážení, neměnný je pouze přepínač mezi předním a zadním snímačem a vstup do nastavení. V něm je sice vše naházeno do jedné nabídky, ale po chvíli se začnete orientovat mnohem lépe, než u předchozí generace. Je však škoda, že si nemůžete změnit pozice nastavení tak, aby byli mezi prvními nabízeny vámi nejčastěji používané volby. Trochu zvláštní jsou i popisky voleb, S5 nedělá rozdíl mezi slovy „zapnout“ a „zapnuto“, takže se raději řiďte jejich logotypy.

Nastavení fotoaparátu, režim Selektivní fokus, fotit a natáčet videa lze současně z obou fotoaparátů. Při natáčení UHD videí nefunguje řada efektů ani SW stabilizace obrazu

Pravá část displeje je vyhrazena spouštím pro focení a video, naštěstí lze jako spoušť použít i jakýkoliv regulátor hlasitosti. To se může hodit i při pobytu pod vodní hladinou, kde displej nebude dobře reagovat na dotyky a tlačítko tak bude jedinou cestou k pořízení snímku či natočení videa. Přepínač režimů v základní nabídce disponuje daleko méně efekty, než jsme viděli u Galaxy S4. Je možné, že je lidé ani moc nevyužívali. K pěti základním však Samsungu umožňuje stáhnout další ze SamsungApps, průběžně by se zde měly objevovat další efekty. Samsung vybavil vlajkovou loď rychlým kontinuálním ostřením, v 7 z 10 případů jsme snímek pořídili rychleji na Galaxy S5, než u loňské generace, u zbytku proběhlo vyfocení ve stejném časovém intervalu. Snímat můžete i dotykem prstu, kdy telefon zaostří a okamžitě vyfotí snímek. Bohužel mějte na paměti, že při 10% kapacitě baterie je deaktivován blesk a při 5% již fotoaparát ani nespustíte.

Snímání v režimu Vyfoť a uprav, selektivní fokus nemusí fungovat vždy, musíte dodržet minimální vzdálenost od objektu a od pozadí

Pořizované snímky mají maximální rozlišení 5 312 × 2988 bodů v poměru stran 16:9, při focení můžete využít softwarové stabilizace. Ve tmě pak stabilizace způsobí delší čas focení a ukládání snímku, výsledky focení v horších světelných podmínkách jsou ale oproti loňskému modelu lepší, zejména díky snímači ISOCELL. Selektivní fokus slouží k budoucí změně hloubky ostrosti, funkce je určena pro snímání blízkých objektů s dalekým pozadím. Po vyfocení s dotykovým ostřením si pak můžete ostrost přesunout na pozadí nebo ji nastavit na celý snímek. Výsledky jsou poměrně líbivé, ne vždy ale fotoaparát rozpozná blízký objekt, snímek sice vyfotí, telefon ale dá vědět, že se variabilní ostrost nepodařilo uložit. Ostrost u hotových snímků můžete změnit až v Galerii, u fotek je zobrazena speciální značka. Jakmile ostrost změníte, uloží se do originálu, žádná kopie souboru se nevytváří. Ke snímku se ale můžete v budoucnu vrátit a ostrost zase změnit.

Dodatečná úprava hloubky ostrosti

Při snímání je k dispozici celá řada efektů. Samostatně je prezentováno HDR, jehož výsledky vykazují barevnější a sytější fotografie. HDR však nelze kombinovat s dalšími efekty, je zde viněta, sépie, tyrkys, skica a další, nechybí ani možnost stažení dalších třiceti efektů ze SamsungApps. Při focení může být rozpoznán obličej, nastaveno měření, ISO, vyvážení bílé, samospoušť i hodnota expozice. Přisvětlení funguje zejména u blízkých objektů, přes widget si s diodou můžete posvítit i v noci, nezávisle na fotoaparátu. Velikost fotek je poměrně variabilní, pohybuje se od 3 do 20 MB, vyšší hodnoty jsou zejména u fotek, kterým lze změnit hloubku ostrosti. Videa jsou natáčena v maximálním rozlišení 3 840 × 2 160 pix (29 fps), softwarová stabilizace obrazu je však aktivní jen u Full HD rozlišení (30 fps). Problémem při natáčení může být paměť, čtyřicetivteřinové UHD video zabírá v paměti 250 MB.

Na SamsungApps můžete stáhnout další fotografické režimy a filtry

Kvalita fotek je na velmi dobré úrovni, na dobrého slunečního osvětlení se podaří vytvořit velmi povedené a ostré fotografie. Horší je to za šera nebo při horším osvětlení v interiéru, kdy se na snímcích začíná objevovat šum a neostrost. Kvalita těchto fotek je ale lepší, než v případě Galaxy S4, kde byly stejné scény výrazněji zašuměny. Makrorežim je integrován napřímo, zaostřit se daří od osmi centimetrů od snímaného objektu. Natáčena videa v UHD kvalitě jsou kvalitní a prokreslená, zvláště pak oceňujeme výbornou zvukovou složku. Ve Full HD rozlišení můžete využít HDR, zoomuje se pinch-zoom gestem. V horších světelných podmínkách jsou však u videosouborů patrné narůžovělé středy.

Ukázkové fotografie:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Exteriér, automatický režim, ranní světlo
Exteriér, automatický režim, odpolední světlo, focení detailů
Exteriér, automatický režim, zataženo
Interiér ve tmě, automatický režim, přisvětlení
Interiér ve tmě, efekt Světelná stopa
Interiér, automatický režim, v noci, bez blesku

Exteriér, automatický režim, pomezí světla a stínu, poledne
Interiér, automatický režim, zatažené žaluzie
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Exteriér, režim Sport
Exteriér, režim Panorama
Exteriér, režim Snímek okolí

Ukázková videa:

Měl Samsung ukázat více?

Se Samsungem Galaxy S5 jsme byli v rámci testování poměrně spokojeni, ale onen pověstný „wow“ efekt prostě chybí. Výrobce odstranil některé zbytečnosti z loňského modelu, zjednodušil a zpřehlednil uživatelské rozhraní a k tomu přidal i spoustu softwarových vylepšení, čtečku otisků prstu, senzor srdečního tepu a zvýšenou odolnost. V neposlední řadě se novinka velmi dobře drží, nevýhodou jsou však zvětšené rozměry celého zařízení, které mohou leckoho odradit. Ty však můžeme zčásti připsat na vrub zvýšené odolnosti, která zůstává jedinou netestovanou vlastností. O vodní test vás však neochudíme, byť je odolnostní norma IP67 stále „na půl cesty“ k lepší odolnosti vůči vlhkosti, kterou disponuje již loňská generace vlajkové lodi od Sony.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samsung Galaxy S5, HTC One M8 a Sony XPERIA Z2 je trojice smartphonů, které si budou v první polovině letošního roku konkurovat a šlapat na paty

Možná se ale od nové vlajkové lodi Samsungu čekalo trochu více, než jen dorovnání specifikací. Na druhou stranu konkurenční výrobci se svými high-end modely nabízejí podobný hardware, což ukazuje mírnou stagnaci i v těch nejvyšších patrech mobilních zařízení. Pokud tedy budete v první polovině roku vybírat high-end s Androidem, budou stoprocentně rozhodovat detaily. Samsung Galaxy S5 vyčnívá 2,5GHz procesorem, Super AMOLED displejem, rychlým ostřením 16Mpix fotoaparátu se snímáním hloubky ostrosti a snímači otisků prstů a srdečního tepu. HTC One M8 sází na kovové kryty, dvojici fotoaparátů na zadní straně s hloubkovým snímáním a dvoudiodovým bleskem, širokoúhlou Full HD kamerku na přední straně a stereoreproduktory. Mezi úhlavní konkurenty se řadí i Sony Xperia Z2, která jde do boje s 3 200mAh baterií, 3GB operační pamětí, kompletní odolností vůči vlhkosti a prachu (IP68) a 21Mpix fotoaparátem s novými efekty. O špici na trhu se tak poperou hned tři smartphony s Androidem přebarveným podle představ výrobců, kdo bude nakonec vítězem?

Samsung Galaxy S5
rozměry a hmotnost: 142 × 73 × 8,1 mm, 145 g
displej: 5,1", kapacitní Super AMOLED, 1 080 × 1 920, 432 PPI
sítě: GSM, 3G, LTE (150|50 Mb/s)
konektivita: microUSB Type-B, Wi-Fi 5, Bluetooth 4, GPS
paměť: 16 GB, microSDHC (32 GB), RAM: 2 GB, baterie: 2 800 mAh
procesor: Qualcomm Snapdragon 801 (4× Krait 400, 3 GHz, 28nm)
operační systém: Google Android 4.4 (Kitkat)
fotoaparát: 16MPx, video (3 840 × 2 160), autofocus, blesk
43 %
vybavenost
cena: už se neprodává

HTC One (M8)
M8
rozměry a hmotnost: 146 × 71 × 9,4 mm, 160 g
displej: 5,0", kapacitní S-LCD, 1 080 × 1 920, 441 PPI
sítě: GSM, 3G, LTE (150|50 Mb/s)
paměť: 16 GB, microSDHC (32 GB), RAM: 2 GB, baterie: 2 600 mAh
procesor: Qualcomm Snapdragon 801 (4× Krait 400, 2 GHz, 28nm)
fotoaparát: 4MPx, video (1 920 × 1 080), autofocus, blesk
39 %
vybavenost
cena: už se neprodává

Sony Xperia Z2
D6502
rozměry a hmotnost: 147 × 73 × 8,2 mm, 158 g
displej: 5,2", kapacitní IPS LCD, 1 080 × 1 920, 424 PPI
sítě: GSM, 3G, LTE (150|50 Mb/s)
paměť: 16 GB, microSDHC (32 GB), RAM: 3 GB, baterie: 3 200 mAh
fotoaparát: 21MPx, video (3 840 × 2 160), autofocus, blesk
42 %
vybavenost
cena: už se neprodává

Plusy:

• Jasný Super AMOLED panel s Full HD rozlišením
  • displej je na sluníčku čitelný, v noci neoslňuje
  • zvýšená odolnost - norma IP67
  • díky zadnímu krytu zařízení dobře drží v rukou a neklouže
  • Android KitKat a zeštíhlený TouchWiz s „flatovým“ designem
  • slušná výdrž na jedno nabití, Ultra úsporný režim
  • 16Mpix fotoaparát s HDR a rychlým ostřením
  • velmi dobrá kvalita natáčených UHD videí, zvláště pak zvukové složky
  • snímač otisků prstů a srdečního tepu
  • přehrávání 24bit/192kHz audia

Mínusy:

• větší rozměry oproti S4, v jedné ruce je třeba telefon přechytávat
  • problémové odemknutí otiskem prstu jednou rukou
  • chybí plnohodnotná Mass Storage
  • postrádáme senzor vlhkosti a teploty, Galaxy S4 je oba měla
  • pouze 10,5GB paměť, neefektivní přesun aplikací na SD kartu
  • zadní kryt s bezdrátovým nabíjením mohl být součástí základního balení
  • narůžovělé středy videí natáčených za horšího osvětlení
  • pokud budete flashovat, díky porušení KNOX čítače nevratně ztratíte záruku
  • vyšší cena
  • absence FM rádia

Témata článku: Samsung, , , , , , , HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Note 3 Neo, Samsung Galaxy Note 3 Neo Duos, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4-A, Samsung Galaxy S5, Sony Xperia Z1, Sony Xperia Z2, Galaxy s, Pica,