Samsung testuje, jak snížit závislost na Androidu

Využívání freewarového OS je věc jiná, než budování vlastního ekosystému, kterým se chce Samsung na trhu odlišovat.

Samsung je největším světovým výrobcem smartphonů a zároveň nejvíc vytěžuje operační systém Android od Googlu. Jenže závislost firmy na cizí platformě je problém, míní část expertů. Samsung podle nich riskuje, že se orientací na výrobu hardwaru dostane do podobných potíží jako dříve producenti počítačů – marže mu budou klesat a přitom nebude těžit z prodeje softwarové nadstavby. Samsung začíná opatrně testovat možnost vytvoření vlastního ekosystému, jaký mají kolem sebe třeba iPhony od Applu.

„Samsung se bude se muset rozhodnout, jakou roli chce mít. Chce být opravdu mocným hráčem, nebo ho uspokojí provozování cizího ekosystému?“ předestírá pro jihokorejskou firmu zásadní otázku analytik Ovum Tony Cripps.

Klepněte pro větší obrázek 
Podíl jednotlivých výrobců na zisku z odvětví, o této statistice jsme vás již informovali v samostatném článku.

Samsungu se určitě nedaří špatně a další vlnu prodejů zřejmě nastartuje novinka - smartphone Galaxy S III, jehož preview si můžete přečíst zde. Spoléhání se na open source operační systém Android Samsungu ušetřilo miliony dolarů, které by jinak musel vynaložit na vývoj a licence. „Android pro Samsung udělal hotové zázraky,“ podotýká pro Reuters analytik Gartneru Anshul Gupta.

Jenže Samsung se tak stává nebezpečně závislý na Googlu, naopak zdůrazňují kritici. Ti upozorňují mimo jiné na to, že optimálně neprobíhá průběžné vylepšování operačního systému. Aktualizace Androidu totiž musejí být zdlouhavě testovány a přizpůsobovány jednotlivým výrobcům. Dynamiku Samsungu to zpomaluje – téměř tři čtvrtiny androidích telefonů například fungují na verzi operačního sytému Gingerbread z roku 2010.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ice Cream Sandwich má u Samsungu zatím Galaxy Nexus a Galaxy S II, v těchto dnech pomalu začíná distribuce nového systému i pro model Galaxy Note.

Navíc se firma nemůže dostatečně odlišit od ostatních výrobců. Požadavky ze strany Googlu podle kritiků brání Samsungu v tom, aby se pustil do odvážnějších změn vzhledu a hardwarového zpracování svých telefonů. Přes opakované ujišťování Googlu, že jeho akvizice Motoroly nic nemění na otevřenosti Androidu, pak také v pozadí stále dřímá nejistota o další formě partnerství.

Míří Samsung k vlastnímu ekosystému?

Samsung už první krůčky k většímu osamostatnění dělá. Minulý rok představil vlastní trh s aplikacemi – nabízí jich zhruba 40 tisíc, což je sice hrstka v porovnání s 500 tisíci, které pro iPhony nabízí Apple, nebo 450 tisíci aplikacemi, které jsou ve společné nabídce pro Android, ale směřování k vlastnímu softwaru to jasně naznačuje. Samsung také vyvíjí vlastní systém distribuce mobilní reklamy, který má v budoucnu konkurovat Googlu.

Klepněte pro větší obrázek 
Tizen se má stát nástupcem platformy bada. Bude právě on začátkem vlastního ekosystému?

Jihokorejský gigant také dává najevo, že je připravený vyrábět telefony pro různé operační systémy. Samsung experimentuje s nasazením vlastní platformy Bada, podíl telefonů s tímto alternativním systémem je ale zatím malý. Podle analytiků se ale firma bude snažit nezávislost i v tomto směru dál posilovat a svoji strategii rozptýlit do více směrů. Aktuálně Samsung představil prototyp smartphonu s operačním systémem Tizen, který by se měl stát nástupcem platformy Bada.

Huawei nebo Apple – Samsung řeší, s kým se chce srovnávat

Pokud se chce Samsung posunout dál, a nekonkurovat pouze výrobcům jako ZTE nebo Huawei, musí se podle expertů bezpodmínečně přímo postavit americkým technologickým gigantům jako je Apple, Amazon, Google nebo Microsoft. Každá z firem má sice odlišný byznys model, všechny ale mají stejný cíl – mít pod kontrolou každou část mobilních a online tužeb zákazníků. To znamená spravovat kompletní ekosystém včetně vlastního softwaru a elektronického obsahu.

„Samsung není jen čistý výrobce jako HTC. Má potenciál dodávat obsah do televizí, počítačů, mobilních telefonů a přehrávačů médií a celý systém propojovat,“ říká Caroline Gabriel z Rethink Technology Research. Tony Cripps z Ovum ale dodává, že vklínit se do trhu s mobilním a online obsahem, který ovládají americké společnosti, obnáší tvrdé lokty. Nokia nebo třeba výrobce telefonů BlackBerry - kanadský RIM - se o to pokoušejí a zatím spíše klopýtají. Až následující měsíce a roky ukáží, jestli Samsung bude v tomto směru úspěšnější.

Diskuze (32) Další článek: Mobile DevCamp 2012: vyvíjíte pro Android, iOS, WP7, nebo HTML5?

Témata článku: Samsung, , Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Nexus, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S II, Samsung Galaxy S III, Stejný cíl, , Jak, Amazon GO, Alternativní systém, Hardwarové zpracování, Test, Samsun, Sam, #Android, Nejistota, Světový výrobce, Online obsah,