Zkusili jsme virtuální realitu a Samsung Gear VR [IFA]

Samsung Gear VR otevírá brány do mobilní virtuální reality. Budoucnost může být zajímavá, záležet bude na dostupném softwaru.

Na stánku Samsungu je nemalá pozornost věnována headsetu virtuální reality, modelu Samsung Gear VR, před kterým se tvořily dlouhé fronty. Na stánku jihokorejského výrobce jsme si jej vyzkoušeli v jedné z deseti buněk, v každé se zkoušel jiný obsah. Příslušenství se skládá z hlavního modulu, do kterého se po odejmutí plastového skla vsune Galaxy Note 4. Je třeba dodat, že VR umí pracovat pouze s tímto novým smartphonem, dřívější telefony Samsungu (tedy ani Galaxy S5) s ním nejsou kompatibilní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na pravém boku Gear VR je umístěna dotyková plocha, zpětná klávesa a regulátory hlasitosti. Po odklopení plastového skla se odhalí vložený Galaxy Note 4. Sluchátkový konektor je umístěn na levém boku, absolutní utlumení ruchu okolního prostředí bylo vykonáno pomocí sluchátek Samsung Level. Není však známo, zdali budou součásti finálního balení Gear VR

Příslušenství se nasazuje přes hlavu, mechanismus se skládá z plastových dílů spojených gumovými pásky. Nasazené příslušenství je na hlavě poměrně hodně těžké, delší nošení si zatím neumíme moc dobře představit. První uživatelský dojem rozhodně nebude pozitivní, protože před sebou máte rozostřený obraz. Ten doostříte kolečkem na horní hraně. Je třeba dodat, že příslušenství nemůžete používat s brýlemi, je třeba je odložit stranou. Doostření ale probíhá stejně na obou očích, podobně jako u dalekohledu, takže jej nebude možné komfortně používat, pokud máte na každém oku diametrální odlišný počet dioptrií.

Gear VR jsme ostřili poměrně dlouho, ovšem problémem bylo to, že souprava neseděla na hlavě přesně tak, jak by měla. Bylo třeba modul lehce nadzvednout, následovala výrazná změna kvality obrazu k lepšímu. V našem případě jsme se objevili uprostřed kinosálu, do kterého jsme si v 3D projekci vybrali jeden ze tří dostupných filmů. 3D film v 3D zobrazení rozhodně nebyl správnou volbou, protože zobrazení šla výrazně proti sobě a ze scény bolely oči, daleko lepší byl běžný film, který při správném podložení brýlí navozoval skvělý 3D efekt pohledu na velké virtuální plátno. Na promítaném filmu jsme si všimli tečky, která ukazovala směr pohledu vašich očí, užitečné to bylo zejména při posunu filmu na časové ose. Okem jste se na ní dívali, zatímco jste přechod potvrdili dotykem pravé ruky na dotykovou plošku na pravé straně brýlí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samsung se postaral o hardware, Oculus zase o software. Takto vypadá nasazování, gumové pásky je třeba přetáhnout přes hlavu. Pro hraní her bude třeba používat Gamepad, pro běžnou konzumaci obsahu se stačí dívat kolem sebe

Na touchpadu fungují ještě pohyby do stran, které poslouží pro horizontální přechody mezi nabídkami, očíma pak můžete i rolovat v listovacím seznamu. Na pravém boku dále najdete regulátory hlasitosti, na levém boku je umístěn 3,5mm jack, do které jsme měli zapojeny sluchátka Samsung Level On. Posledním tlačítkem je zpětná šipka, která slouží pro návrat zpět. Delším podržením se aktivuje fotoaparát vloženého Galaxy Note 4, takže zprostředkovaně vidíte svět kolem sebe. Zde jsme však, i díky 16Mpix fotoaparátu s OIS, čekali trochu lepší kvalitu obrazu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samsung Gear VR v červené a modré barevné variantě

Samsung Gear VR jsme zkoušeli v bílé barevné variantě, na veletrhu IFA jsme si ale všimli i modré a červené barevné varianty. V základním stavu slouží náhlavní souprava ke konzumaci multimédií, pro hraní her je třeba funkční Bluetooth spojení se Samsung Gamepadem (testovali jsme zde). Na našem trhu bude mít příslušenství situaci poměrně komplikovanou. Protože se pod použitý systém podepsala společnost Oculus, bude třeba 3D obsah nakupovat na jeho aplikačním obchodě. Jeho dostupnost pro ČR však zřejmě (alespoň ze začátku) nebude zpřístupněna, takže s uživatelé budou muset vystačit se zhruba 60 tituly dodávanými spolu s Gear VR na 16GB paměťové kartě. Samsung příslušenství v neposlední řadě představil ve verzi Innovator Edition, na které plánuje dále pracovat a vylepšovat ji podle zpětné vazby, kterou dostane od vývojářů a testerů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takto bude vypadat přístup na aplikační obchod v rámci Samsung Gear VR. Oculus Cinema je rozcestník, ve kterém si můžete spustit ukázky filmů. Pohybem očí do boků vybíráte tituly, výběr potvrzujete dotykem na pravý bok náhlavní soupravy

Oficiální dostupnost na našem trhu zatím není známa, u koncové ceny se spekuluje o částce 5 500 Kč. Spolu se Samsung Gamepadem jej bude možné pořídit v sadě za 6 800 Kč.
 

Témata článku: Samsung, Příslušenství, Technologie, Virtuální realita, Kuriozita, IFA, VR

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin Kozak 8. 9. 2014 8:37:47
    "Jeho nápoj pro ČR však zřejmě (alespoň ze začátku) nebude...
  • Vyorana_ondatra 7. 9. 2014 1:05:21
    Hmmm, no ten příměr s dalekohledem není uplně košer. Zatím všechny co jsem...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

** Nepovedený Note se povedlo ukočírovat, přesto Samsung čekají zásadní změny ** MediaPad M3 je luxusní tablet, který Huawei nekazí cenou ** Na Mobilní pavlači okomentujeme nejzajímavější zprávy uplynulého týdne

3.  12.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 11