SMS

Dárcovské SMS vycházejí z módy. Neziskovkám vadí anonymita

Úspěšná neziskovka se nemůže spoléhat na granty, klíčem je dlouhodobá péče o dárce, ať už individuální, nebo firemní. Důvodem je i konkurence mezi projekty, které usilují o dary. Zaznělo to v odborném programu veletrhu NGO Market, který pořádá Nadace Forum 2000.

U dárců oblíbené dárcovské SMS jsou z tohoto pohledu problém, protože se jedná o anonymní dar a organizace nezískává kontakt. Naproti tomu roste význam dárcovství přes internet, kde dárci prozrazují kontakty. „Je třeba odstraňovat bariéry anonymního dárcovství a budovat vztahové dárcovství,“ říká Libor Marek, který vede Neziskovky.cz.

Budování dlouhodobého vztahu s dárcem je jedním z klíčových trendů, jak se neziskovky v Česku snaží hledat udržitelné financování. Dalším je to, že neziskovky hledají vlastní komerční aktivity.

Efektivitě neziskovek významně pomáhá digitalizace. Například česká Amnesty International místo rozesílání papírových potvrzení o darech zavedla elektronické žádanky, přes které si může každý dárce sám nechat vygenerovat potvrzení v .PDF.

Odpadlo tak mnoho zbytečných hodin administrativy. Při komunikaci s dárci také využívá automatické předvyplňování formulářů. „Dramaticky to zvyšuje úspěšnost fundraisingu,“ tvrdí Jiří Krupa, vedoucí oddělení péče o dárce Amnesty International. „Spousta lidí začíná přispívat na internetu. Už nepotřebujeme obvolávat tisíce lidí,“ dodává Krupa.

Podle Marka se budou muset neziskovky těmto trendům přizpůsobit. A to nakonec i ty, které dosud spoléhají na tradiční grantové financování. „Spousta organizací si s tímto přerodem neumí zatím poradit. Budou se to muset naučit,“ říká Marek.

Diskuze (39) Další článek: Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

Témata článku: , Marka, Formulář, Amnesty International, Rozesílání, Dar, Digitalizace, Přerod, Mód, Oddělení péče, ANO, Anonymita, Dárce, Amnesty