Vymáhá na vás T-Mobile pokutu z let 2009 až 2013? Není v právu, braňte se

  • V podobné situaci jsou desetitisíce zákazníků T-Mobilu
  • Operátor na ně poslal vymahače a požaduje stamiliony korun
  • Jedná však protiprávně, rozhodl v precedenčním případě ČTÚ

Právo T-Mobilu na účtování smluvních pokut z let minulých nevzniklo. Tak zní výrok ČTÚ (v zářijové monitorovací zprávě). Toto do značné míry precedentní rozhodnutí je důležité, protože ve stejné situaci se nyní ocitlo dalších až 100 tisíc zákazníků, po kterých operátor nyní vymáhá smluvní pokuty z let 2009 až 2013.

Suma pokut navýšená o penále a poplatky se dle slov radního ČTÚ Ondřeje Malého pro Českou televizi může šplhat až k hranici půl miliardy korun. Pro zajímavost, v tomto konkrétním sporu šlo o 15 192 Kč.

Peníze operátor vymáhá prostřednictvím inkasních agentur a nevadí mu, že ve zmíněném období neměl smluvní pokuty obsažené přímo ve spotřebitelské smlouvě, nýbrž jen ve všeobecných podmínkách, na které se spotřebitelská smlouva odkazovala.

Nález Ústavního soudu přitom už v roce 2013 určil, že ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, ale pouze spotřebitelské smlouvy samotné. Tehdy šlo o spor zákazníka se společností UPC.

T-Mobile není v právu, braňte se

ČTÚ návrhu klienta vyhověl a rozhodl, že právo poskytovatele na účtování smluvních pokut vůbec nevzniklo. Jste-li v podobné situaci, určitě nepřehlédněte verdikt ČTÚ v této věci a braňte se, operátor totiž nemá na smluvní pokuty nárok.

Případu se před věnoval i pořad 168 hodin. Reportáž najdete v archivu ČT.

Diskuze (8) Další článek: Samsung Galaxy J3 (2017): Snapdragon 430, 2GB RAM a Android Marshmallow

Témata článku: , , , , , Ústa, Penál, Mobil, Vaš, Nen, Společnost upc, Ústavní soud, Let, MOBI, T Mobil, T - Mobil