Společnosti Apple, Google, Tesla a Microsoft si udržely přední místa v každoročním přehledu nejinovativnějších firem, který vydává společnost The Boston Consulting Group. Amazon si polepšil o čtyři příčky a uzavírá první pětici. Netflix a Facebook se poprvé umístily v první desítce, polepšily si o 15 a 19 míst.
Na letošním globálním žebříčku je zastoupeno 34 firem z USA, 10 z Evropy a 6 z Asie. Mix regionů představuje výrazný posun ve prospěch severoamerických společností, jejichž podíl mezi prvními padesáti činí 68 %. Ještě v roce 2013 to bylo 44 %.
Při pohledu na žebříček a počet amerických firem musím zdůraznit, že jej skládá americká firma na základě průzkumu mezi více než 1 500 manažery inovací. Google a Tesla na stupních vítězů? Rozhodně. Ale proč je Apple na prvním místě? Ta firma je špičková v mnoha ohledech, její ekonomická síla je neuvěřitelná, produkty patří k tomu nejkvalitnějšímu, ale za nejinovativnější bych je neoznačil. Jak často se agentura BCG dostane do kontaktu s čínskými nebo japonskými firmami?
Výzkum odhaluje, že slabší firmy zaostávají za nejschopnějšími inovátory především ve vyhledávání externích inovací. Silní inovátoři uplatňují analytičtější přístup – 65 % z nich uvedlo, že nové myšlenky hledají v rámci svých sítí kontaktů a vytěžováním velkých dat (u slabých inovátorů to bylo jen 14 %). Schopní inovátoři jsou také flexibilnější v osvojování inovací. Například 66 % z nich uvedlo, že nové nápady často nebo velmi často vyhledává prostřednictvím partnerství (u slabých inovátorů to bylo jen 22 %).