Google Tango
Tango bylo v roce 2014 představené jako začátek nové éry. Smartphony dostaly bohatou senzorovou výbavu a schopnost vnímat okolní prostor. Měly nás navigovat uvnitř budov a prosadit rozšířenou realitu. Po letech sledování prototypů na veletrzích jsme se v roce 2017 i Česku dočkali dvou komerčně dostupných telefonů: Lenovo Phab 2 Pro a Asus Zenfone AR. Ale tím to také skončilo. Dodatečné senzory udělaly z telefonů přerostlá monstra, která byla spíše specialitkou pro nadšence než masový produkt.
Lenovo Phab 2 Pro a Asus Zenfone AR byly jediné smartphony s technologií Google Tango, které se dostaly na trh.
V polovině roku Apple ARKit ukázal, že pro rozšířenou realitu není nutný speciální hardware. Také sám Google ještě v létě představil ARCore, takže na sklonku roku přišlo nevyhnutelné oznámení o konci projektu Tango (k 1. březnu 2018).
Evropský roaming
Nejhlasitější exodus roku 2017 nejen u nás, ale v celé EU. I když také tady je pojem smrt diskutabilní. Většina uživatelů se v Unii s roamingovými příplatky opravdu nesetká, ale oficiálně jsme jen přešli do režimu „Roam like at home”. To znamená, že služby, které si platíte doma můžete používat v rámci zemí Evropského hospodářského prostoru.
Rušení roamingu jsme také označili za paskvil roku, protože velkoobchodní stránka nedává ekonomický smysl a pro virtuální operátory je to úřady posvěcená vražda. Nicméně uživatel je v pohodě. Tedy když si dá pozor na některé destinace v čele se Švýcarskem.
Mobilní Windows
Mobilní Windows žily dlouhý život, měnily jméno i ambice a po dlouhé nemoci definitivně skonaly v říjnu 2017. Microsoft ukončil vývoj systému a zařízl výrobu nových chytrých telefonů. Systém nadále funguje a firma pro něj bude určitou dobu vydávat bezpečnostní aktualizace, ale vývojáři postupně dávají ruce pryč.
Poslední vlajkové Lumie 950 a 950 XL a ukázka dnes již ukončeného operačního systému Windows 10 Mobile
Počátky spadají do roku 2000 a váží se ke jménu Pocket PC 2000. Silné období přišlo s rokem 2003 a se jménem Windows Mobile byl Microsoft významným hráčem na trhu smartphonů. Pak přišel iPhone a všechno změnil. V roce 2010 zkouší reagovat Windows Phone, domluvila se obří spolupráce s Nokií, ale i to už je jen smutná historie. Ve snaze přiblížit se počítačovému systému přišlo jméno Windows 10 Mobile, ale na dominanci Androidu a Apple iOS nezabralo nic.
3,5mm jack
S 3,5mm sluchátkovým jackem jsme se sice loučili už v loňském výběru, ale tento letitý analogový konektor má pěkně tuhý kořínek a zřejmě se s ním ještě nějakou dobu uvidíme. Výrobců, kteří jej opustili, však přibývá. K iPhonům se s vybranými modely přidali i Google, Huawei, HTC, Xiaomi a další.
3,5mm jack pomalu, ale jistě opouští vyšší modely chytrých telefonů. Náhradou za něj je bezdrátová technologie nebo USB-C (u Applu Lightning konektor)
Odpovídá tomu i rostoucí nabídka bezdrátových a USB-C sluchátek. Nicméně jejich cena je vyšší. Většina nových mobilů však 3,5mm jack stále má a na úplnou smrt si patrně ještě několik let počkáme.
Micro-USB
Když se na podzim roku 2014 objevil v tabletu Nokia N1 konektor USB-C, věštili jsme brzkou smrt masově rozšířeného microUSB. Nepřišla. Ani o rok později. Až v roce 2017 byl pro špičkové modely samozřejmostí standard USB-C, dostával se i do levnějších modelů a postupně vytlačoval léty zažité „micro“.
Trvalo to pár let, ale micro-USB začíná ustupovat oboustranným konektorům USB-C.
Na úplnou smrt microUSB to ještě není, ale novějšího standardu se chopili i výrobci počítačů a příslušenství, takže ústup bude zrychlovat.
Jailbreak
Ještě pár let zpět byl jailbreak na iPhonech hit. Umožnil bohaté úpravy systému a bezplatné stahování (kradených) aplikací. Ale roky vývoje iOS postupně eliminovaly důvody pro jailbreak. Na úbytek zájemců reagovaly největší repozitáře pirátěných aplikací ModMy a ZodTTD a během roku 2017 skončily.
Apple postupně vyhrává nad piráty. Dva největší repositáře s aplikacemi loni skončily (obr.: Redmondpie)
Úplná smrt to tedy zatím není, ale Tim Cook a spol. už si na hrobě s nápisem Jailbreak vesele zatančili.
Nokia OZO
Před 3 lety, když ještě Nokia nemohla vyrábět mobilní telefony, překvapila sférickou VR kamerou OZO. Zařízení se skládalo z osmi kamer, které tvořily kvalitní 360° obraz použitelný pro profesionální účely.
Nokia Ozo měla být profesionální VR kamera pro segment B2B. Bohužel kvůli nízké poptávce firma produkt ukončila.
Bohužel s cenou kolem milionu korun zařízení cílilo čistě na podnikovou sféru. Ačkoliv je virtuální realita mezi firmami oblíbená, přesto bylo rozšíření pomalejší než se čekalo, a tak Finové od projektu upouští. Kamerka zlevnila na polovinu a z divize odešlo na 300 zaměstnanců.
Nicméně technologie žije a možná se s ní brzy potkáme v mobilech...
Adobe Flash
Flash je internetová legenda, bez které by webový obsah nikdy nevypadal, tak jako dnes. Byly na něm postaveny animace, webové aplikace, přehrávače videa včetně YouTube a různá rozšíření. Počátky sahají do poloviny 90. let, kdy Macromedia vydala první verzi Flash 1.0, později firmu pohltila společnost Adobe.
Legendární Flash končí. Adobe ukončilo jeho podporu ke konci roku 2020.
V posledních letech ale vítězí HTML 5, Flash ustupuje vinou bezpečnostních problémů a velké zátěže na systém. Přelomovým bodem byl rok 2011, kdy kvůli odmítavému postoji Applu Adobe ukončilo vývoj Flashe pro mobilní platformy. Později začaly Flash blokovat i webové prohlížeče. Adobe tak loni oznámilo, že podporu a aktualizace Flashe definitivně ukončí ke konci roku 2020.
Microsoft Kinect
Milovníci herních konzolí pamatují Microsoft Kinect, který jako doplněk k Xbox 360 umožňoval ovládání her bez dotyku. Soustava jeho kamer zachytila pohyby hráče a převedla je do hry. Kinect se pokoušel prosadit i v profesionální sféře (např. v nemocnicích), ale časem ustoupil do pozadí a na scéně se objevil pokročilejší ovladač Leap Motion (ani ten se plně neprosadil). Kinect vydržel na trhu osm let, až loni Microsoft jeho výrobu ukončil.
Ačkoliv Kinect Microsoft oficiálně pohřbil, v něm použitá technologie žije dál.
Ačkoliv Kinect skončil, technologie bezdotykového ovládání žije dál. Izraelskou firmu PrimeSense, která za ní stála, koupil Apple a know-how využil při vývoji FaceID v iPhonu X.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium