Trh smartphonů pokračuje už šest čtvrtletí za sebou v poklesu, začátek roku žádným velkým prodejním hodokvasem tradičně nebývá. Objem distribuce v prvním čtvrtletí 2019 podle analytické společnosti IDC meziročně poklesl o necelých 7 % na 311 milionů chytrých telefonů. Samsung uhájil prvenství proti dotahujícímu se Huawei, Apple se propadl skoro o třetinu.
Hlavní příčinou poklesu prodeje jsou nasycené vyspělé trhy, zejména stagnující Čína a výrazně (o 15 %) klesající trh ve Spojených státech, jenž je hodně operátorsky orientován a k výměně zařízení u uživatelů zde dochází hlavně na podzim při uvedení nových iPhonů. Mnoho uživatelů také s nákupem nového zařízení vyčkává na spuštění 5G sítí a příchod jim uzpůsobených smartphonů.
Výrobce
|
1Q19 Distribuce (mil. ks)
|
1Q19 Tržní podíl
|
1Q18 Distribuce (mil. ks)
|
1Q18 Tržní podíl
|
1Q19/1Q18 Meziroční změna
|
1. Samsung
|
71.9
|
23.1%
|
78.2
|
23.5%
|
-8.1%
|
2. Huawei
|
59.1
|
19.0%
|
39.3
|
11.8%
|
50.3%
|
3. Apple
|
36.4
|
11.7%
|
52.2
|
15.7%
|
-30.2%
|
4. Xiaomi
|
25.0
|
8.0%
|
27.8
|
8.4%
|
-10.2%
|
5. Vivo
|
23.2
|
7.5%
|
18.7
|
5.6%
|
24.0%
|
6. Oppo
|
23.1
|
7.4%
|
24.6
|
7.4%
|
-6.0%
|
Ostatní
|
72.1
|
23.2%
|
91.9
|
27.6%
|
-21.5%
|
Celkem
|
310.8
|
100.0%
|
332.7
|
100.0%
|
-6.6%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 30. dubna 2019
|
Samsungu se dobře dařilo s jeho aktuální vlajkovou rodinou Galaxy S10. Prodeje poklesly o 8 %, což je zhruba stejné tempo, kterým klesal celý trh, a tak se Samsungu podařilo udržet první příčku mezi výrobci podle počtu prodaných kusů se 72 miliony smartphonů.
Černý kvartál pro Apple
S rozdílem 13 milionů na Samsung si pozici na druhém místě upevnil Huawei. Nejen že dokázal překonat negativní vývoj na trhu, ale dokonce meziročně vyrostl o polovinu. Díky komplexnímu portfoliu zařízení na domácím čínském i globálním trhu (vyjma Spojených států) a pokračování ve strategii podpory dvou značek (Huawei + Honor) celkem čínský gigant distribuoval za kvartál 59 milionů zařízení. Je však otázkou, jak na další vývoj prodejů zapůsobí v současnosti uplatňované sankce ze strany USA a amerických firem.
Nepříjemné čtvrtletí má za sebou Apple, který zaznamenal prudký pokles iPhonů o zhruba 30 %. Od doby, kdy Apple sám neuvádí počty prodaných iPhonů, si musí analytické agentury jejich objemy samy odvozovat, a tak se mohou výpočty značně lišit. Např. Strategy Analytics uvádí 43,1 milionu dodaných iPhonů, tedy pokles asi o 17 %. I tak nejsou výsledky Applu nijak povzbudivé.
Na dalších třech místech tentokrát první šestky výrobců uvádí IDC společnosti Xiaomi, Vivo a Oppo. Společný je pro ně pevný základ prodejů na domovském čínském trhu a v dalších lidnatých zemích Asie, a postupná expanze na trhy zaoceánské. Zde je nejdále Xiaomi, které je například v ČR už na třetím místě. O podobný průlom v Evropě se nyní pokouší také Oppo.
Jak snadno skrýt své číslo při volání: