Chytré hodinky jako součást kategorie nositelného příslušenství se v posledních dvou letech staly symbolem prudce rostoucího segmentu spotřební elektroniky. Analytici předpovídali zářnou budoucnost a jednou snad i stejný význam, jaký mají smartphony. Realita je ale poněkud odlišná a leckteré agentury budou nuceny své dlouhodobé predikce přehodnotit.
IDC vydalo pravidelné kvartální odhady prodejů chytrých hodinek za letošní druhé čtvrtletí a čísla jsou mírně řečeno překvapivá. Počet prodaných chytrých hodinek meziročně poprvé klesá, a to o nezanedbatelných 32 %. V dubnu až červnu 2016 se prodalo celosvětově pouze 3,5 milionu balení chytrých hodinek.
Výrobce |
2Q16 Distribuce (mil. Ks) |
2Q16 Tržní podíl |
2Q15 Distribuce (mil. Ks) |
2Q16 Tržní podíl |
Meziroční změna |
1. Apple |
1,6 |
47% |
3,6 |
72% |
-55% |
2. Samsung |
0,6 |
16% |
0,4 |
7% |
51% |
3. Lenovo |
0,3 |
9% |
0,2 |
3% |
75% |
4. LG |
0,3 |
8% |
0,2 |
4% |
26% |
5. Garmin |
0,1 |
4% |
0,1 |
2% |
25% |
Ostatní |
0,6 |
16% |
0,6 |
11% |
-1% |
Celkem |
3,5 |
100% |
5,1 |
100% |
-32% |
Není třeba dlouze pátrat, kdo za poklesem trhu stojí. Je to Apple, který segmentu chytrých hodinek do této chvíle s velkou převahou vládnul. I nadále je první, ale už ne o parník. O okoukané a stále drahé Apple Watch už zákazníci přestávají mít zájem, Apple jich ve sledovaném období neprodal ani polovinu toho co před rokem.
Daří se naopak Samsungu, který narostl o 50 %, a nováčkovi v hodinkovém byznysu Lenovu, jemuž prodeje tvoří odkoupená značka Moto. Mírně si polepšilo také LG, kterému se podařilo odstranit problémy u druhé generace Watch Urbane LTE a hodinky se tak konečně dostaly do prodeje. Do první pětky se prodral ještě americký Garmin, kterému pomohly zejména modely chytrých hodinek řady Vívoactive.