O2 už nevrátí expirovaný kredit

Dřív stačilo dobít a operátor vám expirovaný kredit připsal k tomu novému. Dnes je vše jinak a pokud kredit nevyčerpáte, prostě o něj přijdete.

Máte předplacenou kartu O2 a skoro ji nepoužíváte? Tak pozor, od září platí, že pokud nestihnete kredit vyčerpat v době jeho platnosti, nenávratně o něj přijdete! Operátora vaše „šuplíková“ SIM každý měsíc něco stojí, takže se brání a od 1. září začíná uplatňovat v pravidlech už dříve uvedené podmínky.

Dříve po expiraci kreditu stačilo dobít a operátor ten starý „zablokovaný“ kredit opět aktivoval a připsal k čerstvě dobité částce. Časy se ale mění, což potvrzuje vyjádření tiskového oddělení operátora:

Doba platnosti kreditu je uvedena ve Všeobecných obchodních podmínkách a na nich jsme nic neměnili. Při dobití kreditu ve výši 200 až 499 Kč je jeho platnost šest měsíců. Při dobití vyšším je pak 12 měsíců. Platnost SIM karty činí 12 měsíců od posledního dobití bez rozdílu jeho výše. Časové omezení platnosti předplaceného objemu služeb je zcela běžnou praxí u širokého spektra služeb. Příkladem mohou být vstupenky na výstavy, permanentky na sjezdovky, stejně tak mají omezenou platnost časové kupóny na MHD, stravovací kupóny Sodexho apod.

Podmínka časového omezení má u předplacených karet ekonomické opodstatnění. S poskytováním služby jsou spojené náklady na její aktivaci a udržování, a to i v případě, že zákazník nemá žádný aktivní provoz, za který by se mu odečítal kredit - například pouze přijímá hovory a textové zprávy. Tyto náklady jsou vyváženy požadavkem na spotřebování kreditu v rámci předem stanoveného časového období. O tom, že platnost kreditu brzy vyprší, informujeme naše zákazníky vždy dostatečně dopředu formou SMS. Tu dostávají vždy měsíc, 14 dní a týden před vypršením platnosti kreditu.

Syslové přijdou o všechno

Pro úplnost dodávám, že tuto novinku operátor napsal do všeobecných podmínek (ke stažení zde v PDF), ale dle ohlasů našich čtenářů ji začal uplatňovat až od září. Konkrétně jde o bod 4.4, který říká:

Účastník je povinen vyčerpat Kredit během stanovené doby platnosti. Uplynutím této doby se zbývající Kredit považuje za vyčerpaný a O2 nevyplácí v takovém případě jakoukoli náhradu.“

Zajímavé je, že BleskMobil, což je prakticky předplacenka v síti O2 (z O2 se do BleskMobilu volá jako do vlastní sítě), zůstává u starého způsobu. Jde opět o bod 4.4 všeobecných podmínek:

Pokud v průběhu platnosti Kreditu Účastník dále dobije svůj Kredit, prodlouží se platnost Kreditu o 180 dnů. Účastník je povinen vyčerpat Kredit během stanovené doby platnosti. Uplynutím této doby se zbývající Kredit považuje za vyčerpaný, avšak může být obnoven, pokud Účastník v průběhu doby trvání Smlouvy znovu dobije Kredit. BLESKmobil nevyplácí jakoukoli náhradu za nevyčerpaný Kredit.“

...jen terminologické nuance, že?

I když má operátor pravdu s náklady na nepoužívanou SIM, jde o další zásah do dosavadních práv tuzemských spotřebitelů a je jasné, že mnoho lidí o svůj kredit přijde. O kredit, který si zaplatili. Najdou se jistě i tací, kteří přijdou o tisíce, protože kvůli reaktivaci nevyčerpaného kreditu v minulosti dobíjeli a kredit mají nakumulovaný. Nyní stačí zaváhat a jsou na nule.

O2 tuto novinku zavádí do praxe právě v době, kdy se nový generální ředitel Tomáš Budník omlouvá za křivdy z minulosti a slibuje, že operátor se bude ke svým zákazníkům chovat férověji.

A také v okamžiku, kdy se poslanec za KDU-ČSL Ludvík Hovorka pokusil do novely zákona o Elektronických komunikacích dostat, že jednou zaplacený kredit propadnout nesmí. Bohužel jen pokusil, jeho pozměňovací návrh neprošel.

Něco podobného se odehrálo i u našich západních sousedů. Jenže německý Zemský soud právě ve sporu spotřebitelů Bádensko-Württembersko a tamějšího O2 dal za pravdu spotřebitelům, když operátorům tyto praktiky vedoucí k propadnutí kreditu zakázal.

T-Mobile s Vodafonem zahrozí, ale kredit obnoví

Zbylí dva síťoví operátoři vám kredit také seberou, když nebudete SIM dobíjet, ale dají vám trochu času, abyste kredit dobili. Teprve když se tak nestane, SIM zruší úplně. Pro jistotu jsme se přesto T-Mobilu a Vodafonu optali, zda také neprovedli nějaké změny. Za T-Mobile odpovídal Lukáš Hrabal:

Platnost kreditu na Twist kartě je 12 měsíců, dobitím aspoň 200 Kč se zahájí další 12měsíční období. Pokud si zákazník během této doby svoji Twist kartu nedobije, služby mu budou zablokovány. Jejich odblokování je možné do 30 dnů dobitím Twist karty. Jestliže to klient neprovede ani během této lhůty, zbývající kredit propadá a telefonní číslo bude zrušeno. O blížícím se konci 12měsíčního období zákazníky informujeme SMSkami.“

Na Twitteru T-Mobile připouští, že dává zákazníkům i delší čas než oněch 30 dní...

A za Vodafone Adéla Konopková:

Doba platnosti kreditu je 10 měsíců od posledního dobití a doba platnosti karty jako takové je 13 měsíců od posledního dobití kreditu. Každým dalším dobitím se platnost kreditu i karty prodlužuje. Pokud si zákazník dobije kredit po 10 měsících ve 3měsíční době před koncem platnosti karty, obnovíme mu i případný propadlý kredit, kterému skončila platnost.“

Jak na přísnou „konfiskaci“ kreditu zareaguje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), pokud si budou zákazníci stěžovat? Postaví se na jejich stranu? Doputuje kauza až k soudu jako v Německu?

Diskuze (69) Další článek: Do virtuální reality se vydává Archos. Půjde proti Samsung Gear VR

Témata článku: , , , , , , , Jirka, Poslední dobití, Zbývající kredit, Zemský soud, Západní soused, Časové omezení, Nuance, Smska, BleskMobilu, Propadnutí, Pozměňovací návrh