Operátoři si hrají na dobráčky. Přicházejí s iniciativou, kterou by jim novela ZoEK stejně přikázala [komentář]

Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), která ve věcech státní regulace zastupuje všechny čtyři síťové mobilní operátory (T-Mobile, O2, Vodafone, Nordic Telecom), dnes oznámila, že se její členové dohodli na tom, že chtějí ještě letos přinést zákazníkům přenos čísla do 10 dní a možnost vypovědět smlouvu bez sankce, pokud operátor změní podmínky služby.

To by jistě bylo šlechetné gesto, kdyby: 0. to tak už dávno ve jménu férového přístupu k zákazníkům nemělo být; 1. se zrovna v tomto období neprojednávala v Parlamentu novela Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), která obě tyto věci direktivně řeší; 2. a kdybychom neznali naši „svatou trojici“, která nikdy nic dobrovolně nečiní ve prospěch zákazníků.

Nabízí se tedy otázka, proč APMS tuto lacinou iniciativu ČTÚ předkládá. Kromě toho, že si operátoři jistě chtějí vylepšit svou léty značně pochroumanou image, se nabízí různé konspirační varianty:

  1. Operátoři sází na lobby některých poslanců, kteří by jim na základě tohoto „vstřícného gesta“ mohli ve sněmovně předložit „úlevy“ na právě schvalované novele. Např. návrh na vypuštění bodu o pokutách procentem z obratu by se jim jistě velmi líbil. Snad tohle poslanci neodhlasují...
  2. Operátoři doufají, že po předložení iniciativy už nebude třeba řešit přenositelnost a vypověditelnost smlouvy zákonem. Přeci jen „autoregulace“, jak operátoři tento svůj návrh nazývají, má pořád menší váhu než regulace vyplývající ze zákona.
  3. V návrhu autoregulace je lhůta do půl roku. Rozumějme tedy přesně půl roku, protože operátoři až na výjimky (např. nové tarify T-Mobilu, které mají od začátku roaming jako doma) nikdy nedělají něco dřív, než je nevyhnutelné, a nikdy nejdou hluboko pod nastavené stropy. Kdyby se náhodou novela ZoEK urychleně schválila a začala platit dřív než za půl roku, mohli by operátoři argumentovat, že oni si svůj termín domluvili už dříve z vlastní vůle.

Ať už jsou tyto teorie méně či více paranoidní, je třeba se mít na pozoru. Každý vstřícný krok operátorů vůči zákazníkům, nota bene zaštítěný jejich asociací, kde žádný z hráčů není na očích víc než ten druhý, je krajně podezřelý a po předchozích zkušenostech mu nevěříme ani za mák.

Diskuze (3) Další článek: Mophie představilo nabíjecí „juice packy“ pro Samsungy Galaxy S8 a S8+

Témata článku: , , , , , , , , , , , , Vstřícný krok, Nov, Sankce, Novela, Kter, Lhůta, Dobrá, Výpověď smlouvy, Parlament, Předchozí zkušenost, Novela zákona, Sněm, Gesto