Přijíždí auta bez řidičů. Technologie vyjde na 1/4 miliónu

Asistenty schopné řídit máme už dnes, ale zcela samostatná auta vyjedou do ulic až v roce 2022. A v roce 2035 mají činit čtvrtinu prodejů.

Auta, která nebudou v určitých situacích potřebovat řidiče, se objeví ve větším počtu už za dva roky. V roce 2025 pak bude mít trh se samořiditelnými vozy podle společnosti Boston Consulting Group hodnotu až 42 miliard dolarů. A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozů. Nejrychleji prý přijmou novou technologii Japonsko a západní Evropa. Po nich ve Spojených státech.

Klepněte pro větší obrázek

Tvrzení Boston Consulting vychází z četných rozhovorů s nejvyššími představiteli automobilového průmyslu a spotřebitelských průzkumů. „Mnozí si dnes neuvědomují, jak daleko už vývoj pokročil,“ řekl představitel konzultační firmy Xavier Mosquet. „A ještě překvapivější je ohromný zájem spotřebitelů.“

Postavte auta s řidičem mimo zákon

Podle nejnovějších prognóz bude žít v městských aglomeracích v průběhu příštích 25 let více než devět miliard lidí. To je více, než kolik lidí dnes žije na planetě Zemi. Výrobci aut se proto snaží nabídnout nové technologie, které zjednoduší pohyb po přecpaných silnicích, uleví městům od dopravních návalů a dají šanci lidem uvízlým v zácpách se z nich co nejrychleji a nejbezpečněji dostat.

Ne všechny automobilky jsou ale připraveny „autonomní“ vozy nabízet. Například šéf Fordu Mark Fields na letošním veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas řekl: „Výrobci představí samořiditelné auto během pěti let. Ale nebude to naše společnost. My se zaměřujeme na levnější technologie, asistenční programy.“

 

10 000 dolarů bude cena nové technologie umožňující jezdit autům bez řidiče

 

Hodně agresivně se vůči novému trendu vymezili v Jaguaru. „Pro nás nejsou cestující náklad. A nikdy nebudou. Nechceme vyrábět roboty, které dopraví náklad z bodu A do bodu B,“ řekl šéf vývoje tradiční britské automobilky Wolfgang Epple.

Přidal se i šéf Volva Hakan Samuelsson. Ten na kongresu Automotive News Europe prohlásil, že úkolem automobilových výrobců rozhodně není produkovat vozy navržené čistě jako dopravní krabice. „Řešení pro přesun z bodu A do bodu B již existuje. Ta auta jsou obvykle žluté barvy,“ řekl s odkazem na vozy taxi.

Naproti tomu Elon Musk, šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla, nedávno rozpoutal vášnivou debatu, když řekl: „Zákonodárci by se měli připravit, že budou muset postavit auta s řidičem mimo zákon.“

První vůz bude již letos

Kdo z nich bude mít pravdu? Zřejmě vizionář a miliardář Elon Musk. Není proto divu, že mnohé automobilky již na vývoji samořiditelných vozů pracují.

V Las Vegas byl na veletrhu spotřební elektroniky představen futuristický koncept Mercedes-Benz F 015. Udivoval čtyřmi sedadly obrácenými k sobě, včetně toho řidičova. Šest monitorů poskytovalo cestujícím informace o voze i o tom, co se dělo venku (na snímku).

Německá automobilka již dnes prodává systém, který umožňuje „pilotovat“ vůz bez zásahu řidiče na „volné“ dálnici. Jedinou starostí majitele vozu je mít ruce položené na volantu. Koncern Daimler, kterému Mercedes patří, oznámil, že v roce 2025 hodlá nabídnout motoristům cenově dostupné samořiditelné auto.

Představitelé General Motors oznámili loni v září, že jsou připraveni představit technologii umožňující jízdu bez řidiče ve vozech značky Cadillac během dvou let. Tesla plánuje nabídnout podobný hands-free systém pro jízdu na dálnici v elektromobilu Model S již letos.

Také japonská automobilka Nissan vyvíjí technologii umožňující autům jezdit bez řidiče. Podle jejího šéfa Carlose Ghosna bude hotová v roce 2020. Stranou nového trendu nestojí ani automobilky Audi či BMW.

Cena nové technologie se bude zpočátku pohybovat kolem 10 tisíc dolarů. Bude však klesat s tím, jak se bude rozšiřovat do stále většího počtu vozů.

V roce 2035 bude podle Boston Consulting Group jezdit ve světě kolem 18 milionů částečně a 12 milionů plně „autonomních“ vozů. Nejvíce jich bude v miliardové Číně.

Řidiči se už těší

Rozšíření této technologie bude podle expertů bezesporu znamenat nejradikálnější změnu v dosud 125 let dlouhé historii automobilismu. Nejenže uvolní lidem ruce, zvýší se tak i produktivita jejich práce v některých odvětvích.
A co na to řidiči? Zatím největší průzkum na téma samořiditelných aut se uskutečnil loni v září v USA.

Tazatelé oslovili 1500 respondentů a více než polovina z nich řekla, že „pravděpodobně nebo vysoce pravděpodobně si částečně samořiditelné auto zamýšlí koupit během pěti let“. Čtyřiačtyřicet procent z nich pak dodalo, že „plně autonomní vůz si zamýšlí koupit během dekády“.

Na samořiditelných vozech oceňovali nejvíce jejich proklamovanou bezpečnost. Dále pak nižší pojistku, která by souvisela právě s vysokou bezpečností provozu. Vítali možnost během jízdy třeba pracovat nebo odpočívat. A samozřejmě oceňovali i předpokládanou až patnáctiprocentní úsporu paliva.

Stále však není jasné, jak se ke všemu postaví regulátoři. Samořiditelná auta se sice již dnes na veřejných komunikacích testují, třeba ve Spojených státech, Německu, Velké Británii, Švédsku, ale musí mít zvláštní povolení.

Když půjde o život, je šofér nenahraditelný

Zatímco v rozvoji potřebných technologií nastal ohromný posun, další otázky zatím zůstávají nezodpovězené. Například je třeba zajistit přesnější mapy. Dále je nutné, aby vozy uměly odolat kybernetickým útokům. Kardinální otázka však zní, zda takové vozy budou moci samy rozhodovat v situacích, kdy půjde o život.

Srazí cyklistu, nebo narazí do vozu, který přejede z protisměru do jeho jízdního pruhu? To je jen jedna z tisíců hypotetických situací, jež by měl robot na kolech vmžiku rozhodnout. Mají ale mít stroje pravomoc v kritické chvíli rozhodnout? Není to za hranou?

„Touto otázkou se nyní zaobírají všichni,“ řekl agentuře Bloomberg Chris Gerdes z Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě. Nedávno o tom jednal se šéfy Fordu a GM. „Oni si to velmi dobře uvědomují. Všechno, co z toho vyplývá. Jejich programy se snaží takové kritické situace řešit již dnes.“

V Toyotě intenzivně řeší, jak v takové kritické chvíli „vrátit“ řízení co nejrychleji do rukou řidiče. Jenže je tady další otazník. Budou řidiči schopni v takové kritické chvíli správně zareagovat? Neztratí návyky, když si zvyknou „neřídit“? Podle Chrise Gerdese je ale zatím člověk nenahraditelný. „Dosud nebyl navržený takový senzor, který by byl tak dobrý jako lidské oko a lidský mozek.“

Bublina v ulicích

Automobiloví výrobci již utratili za vývoj autonomních automobilů miliardy. Vedle nich tomu věnoval ohromné prostředky i německý Bosch, alternativní taxislužba Uber a hlavně Google.

Ten se fenoménu samořiditelných aut věnuje vůbec nejdéle. Před několika dny oznámil jeho spoluzakladatel Sergej Brin, že jeden z jejich vozů byl účastníkem havárie. Byla již jedenáctá během šesti let, kdy se testovací vozy Google pohybují po amerických silnicích.

Klepněte pro větší obrázek

Ovšem žádnou z nich nezavinily. Při většině z nich nepozorní řidiči narazili do experimentálních vozů zezadu na křižovatkách se světelnými semafory.

„Jsem na výsledky našich vozů velmi hrdý. Naším cílem je překonat lidské řidiče,“ komentoval vše Sergej Brin. Až dosud Google testoval novou technologii ve vozech značky Toyota. Od letošního léta ale na silnice v okolí Mountain View vyjíždí 25 vozů vlastní konstrukce s charakteristickým bublinovým tvarem (na snímku). 

Diskuze (20) Další článek: Simon Pierro: kouzelník, který kouzlí s iPadem

Témata článku: Google, , , , AGL, Boston Consulting Group, Nejvyšší představitel, Toyota, Havárie, Lidské oko, Field, Kybernetický útok, Futuristický koncept, General Motors, Hands-free, Západní Evropa, Milión, Lidský mozek, Mercedes-Benz, Mil, Protisměr, Nával, Řidič, Stanford, Autonomní vůz