Po několika letech tabletové mánie začínají analytické společnosti předpovídat, že se přinejmenším ve vyspělém světě blíží trh ke svému stropu. Potvrzují to i čísla IDC za poslední kvartál loňského roku. Podle IDC se od října do prosince podle předběžných údajů prodalo 76,9 milionu tabletů. To je opravdu úctyhodné číslo. Jen pro srovnání, klasických PC se za stejné období podle IDC prodalo 82,2 milionů kusů. Pokud ale tablety srovnáme se smartphony (distribuce 284 milionů v Q4 2013), pak je jejich trh zhruba čtvrtinový.
Prodeje tabletů v posledním čtvrtletí roku 2013 (data: IDC)
Výrobce | Prodeje Q4/13 | Podíl Q4/13 | Prodeje Q4/12 | Podíl Q4/12 | Meziroční růst |
Apple | 26 | 33,80% | 22,9 | 38,20% | 13,50% |
Samsung | 14,5 | 18,80% | 7,8 | 13% | 85,90% |
Amazon | 5,8 | 7,60% | 5,9 | 9,90% | -1,70% |
Asus | 3,9 | 5,10% | 3,1 | 5,10% | 25,80% |
Lenovo | 3,4 | 4,40% | 0,8 | 1,30% | 325% |
Ostatní | 23,3 | 30,30% | 19,5 | 32,50% | 19,50% |
Celkem | 76,9 | 100% | 60 | 100% | 28,20% |
Zdánlivě skvěle vypadá i meziroční srovnání, prodeje tabletů se totiž oproti Q4 2012 zvýšily o 28,2 %. Jenže o rok dříve to bylo 87,1 %. Trh s tablety v kritickém vánočním období tedy opět rostl, ale už mnohem pomaleji než dříve. Jedničkou zůstává Apple, který ve vánočním čtvrtletí prodal 26 milionů iPadů. S uctivým odstupem následuje světová tabletová dvojka Samsung. Do první pětice se dostalo i čínské Lenovo, které prodalo 3,4 milionu tabletů.
Podle IDC se západní tabletový trh v čele s USA blíží své saturaci, což dokládá i Amazon. Jeho Kindlů Fire se prodalo dokonce méně než během Vánoc 2012. Zpomalování tabletového trhu by bylo ještě výraznější, kdyby jej nevyrovnával ekonomicky slabší zbytek světa, který často dává přednost levným tabletům před dražšími PC.