Děti a koronavirus: Polovina školáků chce zpátky do lavic, pětina tráví čtyři a více hodin na mobilu

Výzkum společnosti Samsung ukázal, že dva měsíce po uzavření škol se těsná většina českých školáků nemůže dočkat, až se vrátí do lavic. Naopak čtvrtině dětí se po školním vyučování vůbec nestýská. U všech dětí stoupla konzumace elektronických médií a používání chytrých zařízení.

„Děti se kvůli vládním opatřením dostaly do zajímavé situace. Se školou a učiteli komunikují takřka výhradně elektronicky – ať už jde o zasílání úkolů e-mailem nebo vyučování formou videokonferencí. Na začátku celostátní karantény jsme zaznamenali zvýšený zájem o nákup elektroniky, ať již šlo o mobilní telefony, monitory, paměťová média nebo televizory,“ říká Tomáš Balík, ředitel divize mobilních zařízení ve společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Například počítač nebo notebook se stal nezbytnou učební pomůckou pro téměř osm z deseti českých školáků (78 %), polovina (53 %) z nich používá pro učení a plnění domácích úkolů mobil a třetina tablet nebo televizor.

Pro polovinu rodičů je trochu problém zkombinovat péči o děti a pracovní povinnosti, naopak pro třetinu se prakticky nic nezměnilo a fungují jako před vyhlášením stavu nouze. Tři čtvrtiny rodičů se musí po uzavření škol starat o děti samo, ale každé desáté dítě hlídá jeho starší sourozenec. Jak se rodičům daří zabavit děti během doby, co jsou uzavřené školy? Nejčastěji jim zadají domácí úkoly (65 %), nebo je nechají hrát hry na mobilech, tabletech a konzolích (62 %).

Nejčastějším způsobem, jakým učitelé zadávají školákům učení a domácí úkoly, je e-mail. Využívají ho tři čtvrtiny dětí respondentů výzkumu. 54 % dětí dostává úkoly prostřednictvím internetových stránek školy a téměř třetina (32 %) využívá videokonference.

Děti během doby, co jsou uzavřené školy, využívají elektronická zařízení nejčastěji pro příjem zadání domácích úkolů od učitelů (83 %). Šest z deseti dětí jejich prostřednictvím hledá informace pro splnění domácích úkolů. Speciální školní vysílání v televizi jako např. pásmo UčíTelka na programu ČT 2, sleduje podle výsledků výzkumu zhruba třetina školáků, kteří se dívají na televizi. Více než polovina (56 %) dává přednost pohádkám a animovaným seriálům na volně dostupných televizních programech.

Výrazně však vzrostla celková doba, kterou děti tráví na mobilu, tabletu nebo počítači. Pětina školáků denně „prosurfuje“ čtyři a více hodin. Nejčastěji jim to však rodiče umožní na dvě až tři hodiny denně (v 28 % případů).


Výzkum provedla společnost Samsung Electronic Czech and Slovak prostřednictvím služby Instant Research výzkumné agentury Ipsos ve dnech 23. až 25. dubna 2020 na vzorku 337 rodičů dětí, kteří chodí do základní školy a žíjí s nimi ve společné domácnosti.
Váš názor Další článek: K bezpečnosti se přidává použitelnost. Google Authenticator lze konečně přenést do jiného telefonu

Témata článku: , , , , Tomáš Balík, Výzkum, Česká televize, Lavice, Úkol, Domácí úkol, Vice, Samsung Electronic Czech, Rodiče, Dítě, Mobil, UčíTelka, Škola, MOBI, Školák