Kopírující Čína? Zapomeňte, Huawei míří mezi elitu

Čínská společnost Huawei míří do oblasti datových center, chytrých telefonů a tabletů. V této oblasti chce být světovou trojkou a plánuje investice do značky.

Americký a evropský trh stále bere čínské výrobce a dodavatele technologií spíše jako někoho, od koho je sice možné levně pořídit různá zařízení, rozhodně od nich ale nečekají vysokou kvalitu, spolehlivost, technickou podporu a další důležité aspekty. Čínské společnosti ale tento stereotyp postupně bourají a už rozhodně není možné tvrdit, že by se o inovace v oblasti IT a telekomunikací staraly pouze subjekty v Silicon Valley.

Zářným příkladem této proměny je také v Česku stále silnější společnost Huawei. Ta už se v současné době řadí mezi největší registrátory technologických patentů na světě a do vývoje a výzkumu posílá více než 10 procent svých příjmů. Ze zhruba 140 tisíc lidí, které roztahující se čínský obr zaměstnává, jich kolem poloviny pracuje právě na inovacích.

Cokoliv za krátkou dobu

„Technologie už máme srovnatelné,“ popisuje v rozhovoru pro Connect.cz Zbyněk Pardubský z tuzemské pobočky Huawei technologické rozdíly mezi čínskou společností a firmami ze Západu. Huawei byl dlouho známý tím, že dodával produkty způsobem, aby byly „tak akorát dobré“ a zároveň je nabízel za velice nízkou a ve srovnání například s Ciscem bezkonkurenční cenu. Firma k tomu připojila houževnatou technickou a obchodní podporu, na míru stavěné projekty a začala velice rychle růst.

Klepněte pro větší obrázek
Příjmy rostly, zisk v posledním roce spadl.

Tyto přednosti Huawei vydržely doposud. „Jsme schopní udělat prakticky cokoliv ve velice krátké době,“ vypočítává Pardubský přednosti společnosti. Úzká specializace na konkrétní potřeby jednotlivých zákazníků Huawei umožnily vyrůst na mnoha světových trzích. Firma se dlouhou dobu specializovala především na infrastrukturu pro mobilní operátory a právě v této oblasti je stále nejsilnější.

Na technologiích Huawei běží také velká část datových a technologických center všech tří tuzemských operátorů. Číňané se podíleli na stavbě klasické GSM sítě, budování 3G sítí a výrazně se chtějí angažovat také v LTE. Pilotní provoz Telefónicy je v případě datových mobilních sítí čtvrté generace realizován právě díky Huawei a je pravděpodobné, že se tato spolupráce rozšíří také do dalších fází budování. Huawei má ambice v oblasti LTE dodávat technologie i zbývajícím dvěma hráčům. Na celém světě má Huawei největší podíl v oblasti komerčních implementacích LTE.

Huawei dokázal držet nízké ceny mimo jiné díky levné pracovní síle v Číně a významné podpoře ze strany tamní vlády. Tyto dva významné pilíře už ale přestávají být tak pevné, jako v minulosti. Platy v Číně postupně rostou a také vláda už není tak silnou integrální součástí. „Huawei začíná tyto problémy pociťovat,“ upozorňuje například Ivo Němeček z tuzemské pobočky Cisco Systems. Mluví tak i čísla. I když příjmy Huawei v roce 2011 narostly, zisk se propadl o více než polovinu.

Agresivně do datových center

Pozici u operátorů si čínská společnost chce udržovat i v budoucnosti. Aktivně monitoruje trendy a snaží se na ně reagovat. „Už to není pouze o samotných technologiích a všelijakých komunikačních a síťových zařízeních, ale také o nápadech a tzv. business case,“ popisuje Pardubský. Huawei se tak kromě technologií snaží dodávat zejména takové modely, které operátorům umožní co nejnižší náklady a nejvyšší návratnost. Obě strany se aktuálně například snaží řešit to, jak reagovat na klesající příjmy z SMS a volání a rostoucí poptávku po datových službách. „Technologie na to jsou, business case se ale teprve hledá.“

Klepněte pro větší obrázek
V komerčních projektech na nasazení LTE sítí je Huawei dodavatel číslo jedna.

Operátory čím dál více zajímá outsourcing technologické části. Ten může fungovat například tak, že si mobilní operátor nechá od dodavatele technologií postavit datové centrum a síťovou infrastrukturu a nechá si jej kompletně provozovat. Logicky ale musí za výstavbu a další služby zaplatit.

Tady Huawei vidí zajímavou příležitost a chce být tím, kdo takový provoz poskytne. „Je to určitý mentální posun. Dříve bylo nemyslitelné, aby se operátoři dohodli například na sdílení sítí,“ vysvětluje Pardubský. „Pro nás je tento typ služeb velice zajímavý, protože se jedná o dlouhodobé kontrakty a vstupuje tak do role strategického partnera.“

Růst Huawei byl po několik lest postavený zejména na operátorech. V této oblasti je však potenciál k dalšímu rychlému a výraznému růstu mnohem více omezený a Čína tak hledá prostor, jak si rostoucí tendenci zajistit jinde. Firma se shlédla ve dvou oblastech: chce se dostat do datových center mimo operátory a uspět hodlá také v oblasti chytrých telefonů a tabletů.

Datová centra nestaví pouze operátoři, ale IT infrastrukturu musí řešit také společnosti. Huawei do této oblasti začíná postupně pronikat, například v Česku už služby nabízí od loňského roku. Zprávy z trhu hovoří o tom, že tradiční zavedené značky jako Cisco nebo HP, kteří jsou pro Huawei největší konkurencí, nesou přítomnost čínského rivala poměrně těžce. Huawei se ostatně brzy chystá oznámit významného tuzemského zákazníka z řad velkých internetových providerů.

Čína i v tomto případě hodně bojuje cenou. „Ceny máme agresivní, ale když je obsazený trh, musí to tak být,“ říká Pardubský. Huawei se prozatím specializuje na stavbu samotné hardwarové infrastruktury a nenabízí navázané služby jako ostatní hráči. „Jdeme na to postupně. Začínáme v oblasti hardwaru, kde už můžeme nabídnout kompletní řešení.“ Firma má produkty jako úložné systémy, servery, sítě, napájení a další.

Mezi 3 největší výrobce smartphonů

Výrazný posun je možné sledovat také v oblasti chytrých telefonů. Huawei byl na mnoha světových trzích přítomen už delší dobu a v Česku byl jeho chytrý telefon dokonce nejprodávanější na trhu. Šlo ovšem o tzv. „brandovanou“ verzi, kdy Huawei dodalo navenek anonymní hardware, který si Vodafone přebarvil do svých barev. Číňané nyní z této ulity postupně vylézají a chtějí zopakovat úspěch HTC, které začínalo prakticky úplně stejně.

Klepněte pro větší obrázek
Huawei chce být mezi třemi největšími výrobci chytrých telefonů na světě. V oblasti Androidu je v současné době na čtvrtém místě. Angažuje se také v oblasti tabletů. Z Číny na podobné pozice útočí také ZTE. Na obrázku model Huawei P1.

Huawei začalo telefony pod vlastní značkou prodávat před rokem, což se okamžitě projevilo na číslech. Spotřebitelská divize společnosti v loňském roce vykázala příjmy ve výši 7 miliard dolarů. To je meziroční nárůst o 44 procent. Firma letos plánuje prodat až 60 milionů přístrojů oproti loňským 20 milionům a 3 milionům v roce 2010.

I zde Huawei prozatím hraje především na cenu. „Prozatím jsme pouze anonymní výrobce a musíme vybudovat značku,“ naznačuje budoucí plány Pardubský. Telefony Huawei si v současné době kupují především lidé, kteří chtějí chytrý telefon, ale nechtějí nebo nemohou za něj utratit mnoho. Číňané nicméně míří také to high-end segmentu, nyní s modelem P1. „Posouváme se do nejvyšší kategorie.“ 

S tím, jak Huawei začal prodávat telefony z vyšší cenové kategorie, se průměrná prodejní cena oproti loňskému roku zdvojnásobila. Firma si navíc i nadále může držet nízké výrobní náklady díky tomu, že do přístrojů osazuje vlastní mobilní čipy. „To nám pomáhá optimalizovat cenu.“

To, aby se z Huawei stala populární a známá značka, chce Čína podpořit také marketingem. Letos by do reklamy mělo přitéct kolem 200 milionů dolarů. Huawei se díky této strategii během následujících 5 let chce dostat mezi 3 největší výrobce chytrých telefonů a tabletů na světě. Plánuje nejenom stroje s Androidem, ale také s Windows Phone a zřejmě i tablety s Windows 8.

Celý kolos ostatně počítá s celkovým výrazným růstem. Vedení chce do 10 let dosáhnout obratu 100 miliard dolarů, přičemž v současné době je to 32 miliard. Společnost není veřejně obchodovatelná. Zaměstnanci nicméně mohou po svém příchodu do firmy nakupovat akcie a s odchodem je zase prodávat. V tuzemské pobočce Huawei pracuje 350 lidí.

Diskuze (42) Další článek: Sony Xperia U: hranatý chameleon [recenze]

Témata článku: Huawei, , Huawei Ascend P1, Cisco Systems, Zářný příklad, Nejvyšší kategorie, Nejnižší náklady, Cin, Čina, #Huawei, Mez, Celkový výraz, Mir, Známá značka, Internetový provider, Integrální součást, Eli, Datové centrum