Samsung a Tesla cosi kutí. Kapacita baterií poskočí až na dvojnásobek

  • Na revoluční baterii čekáme už 20 let a stále je v nedohlednu
  • Nakonec to ale vypadá, že už brzy přijde slibný evoluční skok
  • Samsung posune kapacitu baterií o polovinu, Tesla dokonce na dvojnásobek

Samsung si patentoval baterie nové generace s technologií Graphene Ball. Za vývojem stojí divize Samsung Advanced Institute of Technology a parametry je předurčují zejména pro smartphony a tablety. Hlavním trumfem je vysoká energetická hustota, takže mají při stejných rozměrech přinést až o 45 % větší kapacitu, než dnešní články.

Základem je stále architektura Li-Ion, ovšem díky použití grafenových koulí se nabíjecí čas smrskne na pětinu. Současný akumulátor v mobilu zrychleně nabijete za hodinu, v budoucnosti by mělo stačit 12 minut. Baterie za to vděčí zvýšení operačních teplot až na 60 stupňů Celsia, což by se mohlo hodit i v elektromobilech.

Technologie umožňuje hromadnou kompozici grafenu (forma uhlíku, průhledný plátek o výšce jediného atomu) a oxidu křemičitého (SiO2) za teplot kolem 1000°C. Nanočástice oxidu poslouží jako jádro a grafen kolem utvoří strukturu podobnou popcornu. Výslednou látku chce Samsung použít jako potah elektrod, který zvyšuje vodivost, tím pádem zkracuje dobu nabíjení. Zároveň zvyšuje pracovní rozsah teplot.

Samsung si technologii patentoval v domovské Koreji a v USA. Kdy se nových baterií dočkáme, je zatím ve hvězdách. Indicie naznačují, že to bude Samsungu trvat minimálně několik let, rozhodně více než dva (viz dále).

Musk ví víc, než na pódiu řekl

Tesla před pár dny představila nový Roadster s dojezdem až tisíc kilometrů. V jeho podvozku má být 200kWh baterie, ale na vyčleněné místo by se nevešla ani baterie z modelu Tesla S, která má poloviční kapacitu. Elon Musk má patrně zaděláno na slušný progres v hustotě uložené energie. Auto je plánované na rok 2020, což je dostatečně daleko na zavedení výroby, ale také hodně blízko, takže je zřejmé, že Tesla má technologii už dnes.

Z hlediska drobné elektroniky je smutné, že u Elona Muska mají prioritu automobily. Při šíři jeho podnikatelského rozsahu si však těžko dovedu představit, že by technologii použitelnou i v mobilech škudlil pouze pro auta. Zda opravdu má technologii, která bude znamenat evoluční skok ve vývoji baterií, ukáží už příští měsíce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Roadster je nejen krásný, ale také přinese technologický pokrok. 

Čekáme už přes dvě dekády

Li-Ion baterie se na trhu objevily v roce 1991 a velmi brzy se staly standardem pro veškerou elektronicku. Ovšem v posledních letech naráží na technologické hranice, přes které se výrobci dostanou jen s pomocí nových nápadů a materiálů.

Představení Tesla Roadsteru:

Zdroj: Nature.com (via Phonearena)

Témata článku: Samsung, Technologie, Baterie, USA, Quick Charge, Rychlé dobíjení, Nabíjení, Tesla, Elon Musk, Korea, Li-Ion, Hlavní trumf, Revoluční baterie, Příští měsíc, Velká kapacita, Dnešní článek, Nový nápad, Drobná elektronika, Nature, Elona Musk, Nová generace, Nabíjecí čas, Dvojnásobek, Nová baterie, Kapacita baterií


Určitě si přečtěte