Samsung Gamepad: to pravé mobilní hraní [recenze]

Představen byl před rokem, kvůli patentovým sporům musel projít faceliftem – Samsung Gamepad.

Samsung představil první generaci gamepadu, neboli herního ovladače, již v březnu letošního roku spolu s vlajkovou lodí Galaxy S4. Byl navržen na 2× AAA baterie, mimo základních ovládacích prvků disponoval i některými systémovými tlačítky Androidu. Později byl ale Samsung podle neověřených informací nařčen z napodobování ovladačů konzole Xbox 360. Herní ovladač tedy musel být přepracován, došlo ke změně designu, zmizela systémová tlačítka a naopak přibyl microUSB konektor, kterým nabíjíte vestavěnou baterii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První generace Gamepadu (EI-GP10) nezapře podobnost s ovladačem Xbox 360, což bylo i předmětem sporu s Microsoftem. Samsung design přepracoval a připravil novou verzi konzole (EI-GP20), která se již zanedlouho dostane do prodeje 

Druhá verze Gamepadu je vyvedena v tmavých barvách, většina čelní plochy je pokryta lesklou černou, boky a záda pak matnou šedou. Příslušenství je v zadní části mírně tvarováno, takže do dlaní padne lépe, než předchozí jednolitá verze Gamepadu. Ač to na první pohled nevypadá, Gamepad dobře drží v dlaních, zejména i díky protiskluzovým plochám na horní hraně. Má velikost 138 × 86 × 32 mm, takže jej poměrně pohodlně vložíte do kapsy u kalhot nebo do kapsy menšího batohu, tížit vás bude 190 gramy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samsung Gamepad z různých úhlů pohledu, v inovované verzi potěší přítomnost baterie i notifikační diody. Gamepad padne poměrně dobře do ruky, bez problémů se vejde i do volnějších kapes u kalhot 

Prsty Gamepad poměrně pevně obklopíte a na všechny ovládací prvky pohodlně dosáhnete. Ukazováčky se starají o ovládání zadních akčních kláves R a L, palec musí obhospodařovat čtyři půlkruhy. V levé části to je analogový joystick a kurzorový kříž, sloužící pro pohyb ve hře, resp. hlavní nabídce. V pravé části poté nechybí druhý joystick (např. pro pohledy do stran ve 3D hrách) a čtveřice akčních tlačítek. Ta zjevně musela vybočit ze zajetých konvencí (X, A, Y, B) a jsou označena tečkami, podobě jako na hrací kostce. Nejčastějším využívaným tlačítkem je z našich zkušeností klávesa s jednou tečkou, která je použita v každé hře a při ovládání většinou slouží k potvrzování voleb nebo přeskakování obrazovek. Tečky nejsou vystouplé, jedná se o potisk, u kterého nevíme, jak dlouho vydrží bez setření při non-stop hraní. To ukáží až delší zkušenosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací část můžeme rozdělit na dvě půlky, v levé je přítomen joystick a kurzorové tlačítko, v pravé funkční tlačítka a druhý joystick. Tlačítko Game uprostřed spouští aplikace Mobile Console, která pro připojený model sdružuje všechny podporované hry. Stavové informace, zapnutí příslušenství a přepínání módů her je řešeno na přední hraně

Na spodní hraně nalezneme systémová tlačítka Select a Start, která využijete pouze při hraní. Jezdec slouží k zapnutí Gamepadu, držením jezdce v poslední poloze se aktivuje párovací režim. Po prvním spárování, jenž nevyžaduje žádné heslo, se již Gamepad připojuje automaticky. Párovat můžete zařízení i pomoci NFC, stačí, abyste telefon přiložili blízko značky N na zadní straně tabletu. Po levé straně jezdce je umístěna informační dioda, modré blikání znamená úspěšné připojení, červené blikání signalizuje vybitou baterii. Při nabíjení svítí dioda červeně, zelenou barvou značí, že je baterie plně nabita.

Co se týká samotné baterie, podařilo se nám zjistit, že má kapacitu 160mAh, není to mnoho, pro prosté bezdrátové přenosy herních ovládacích prvků to však musí stačit. Po naakumulovaném devítihodinovém hraní s Gamepadem se baterie netváří nijak špatně, výdrž v herních hodinách však budeme monitorovat i nadále. Pokud navíc zapomenete Gamepad zapnutý, po nějaké době neaktivity přejde do úsporného režimu, opětovně jej vzbudíte až stisknutím některého tlačítka.

Mobilní nebo domácí konzole

Gamepad propojíte s vybranými smartphony a tablety řady Galaxy, smartphony ostatních výrobců nejsou podporovány, a to ani na systémové úrovni, což se týká bezdrátového ovládání kurzorem. U Zařízení Samsung je podmínkou pouze podpora Bluetooth 3.0, přes nějž se konzole k zařízení připojuje, a samozřejmě podporovaná aplikace pro Gamepad hry. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dřívější snímky ukazují možné hraní v režimu bezdrátové konzole, povytažením a potažením zadní části si však v Gamepadu zpřístupníte místo, kam můžete umístit podporovaný telefon. Kovový pás můžete natáhnout tak, že se do něj vejde i 6,3" tabletofon. Zařízení se v místě dotyku opírá o gumové pásky, takže nemá tendenci vyklouzávat, na druhou stranu je značně ztížen přístup k regulátorům hlasitosti a zamykacímu tlačítku

Pokud má vámi připojené zařízení úhlopříčku displeje mezi 4 - 6,3" palce, můžete jej umístit přímo do konzole. Ze zadní hrany lze směrem nahoru vytáhnout plastový protikus, který lze podle vkládaného zařízení na šíř různě natáhnout. Vysmeknutí zařízení brání gumové vroubkování na obou kusech konzole, což navíc zajistí i to, že se váš smartphone v konzoli nijak nepoškrábe. Jakmile je smartphone umístěn do Gamepadu, ztíží se vám přístupnost k zamykacímu tlačítku a k regulátorům hlasitosti. Např. u Galaxy Note 3 je regulace hlasitosti velmi špatně přístupná, možná že výrobce mohl regulaci hlasitosti umístit přímo na tělo Gamepadu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tak to vypadá, když do konzole vložíme tabletofon Galaxy Note 3, můžeme jej s ním i velikostně porovnat. Do Gamepadu můžete mimo něj umístit řadu smartphonů, nejníže podporované modely musí mít displej alespoň čtyřpalcový. Naopak umí si poradit i s tablety s velkými displeji, ale jen pro ovládání na dálku, protože tablety do konzole díky rozměrům v žádném případě nevložíte

Alternativním způsobem připojení je pouze dálkové ovládání, kdy displej smartphonu zrcadlíte (Screen Mirroring) přes Wi-Fi Direct na televizi Samsung nebo máte k televizi jiné značky připojenu krabičku AllShare Cast. Výsuvný mechanismus může zůstat schovaný, přenos je podporován do vzdálenosti několika metrů, teoretickým maximem je desetimetrová vzdálenost, v praxi je maximální vzdálenost do čtyř metrů od telefonu. Při přenosu na televizi byly občas textury 3D her na krátkou dobu rozpixelizované.

Témata článku: Samsung, , , , , , , , Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 10.1, Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition), Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) 16GB LTE, Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) 32GB LTE, Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) 32GB Wi-Fi, Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) 64GB LTE, Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) 64GB Wi-Fi, Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G, Samsung Galaxy Note 10.1 32GB 3G, Samsung Galaxy Note 10.1 64GB 3G, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Note 3 Neo, Samsung Galaxy Note 3 Neo Duos, Samsung Galaxy Note 8.0, Samsung Galaxy Note 8.0 16GB 3G, Samsung Galaxy Note 8.0 32GB 3G,