Samsung Gear VR: brána do virtuální reality [recenze]

Otevřeli jsme brány do virtuální reality. Tedy alespoň do té mobilní. Gear VR poskytne realistický zážitek, obsahu je však zatím málo.

Základní aplikační výbava

Po nasazení brýlí vidíte před sebou skrz optické čočky 96stupňové zorné pole. Rychlé pohyby do stran nevedou k nevolnosti, protože se oculusu podařilo snížit motion-to-photon latenci pod 20 ms. Pohledy okolo sebe tak působí hodně realisticky, oko žádné zpoždění vůbec nezaregistruje. U 3D obsahu, kde je něco vidět zblízka, zejména na světlejších odstínech, dokážeme rozpoznat jednotlivé pixely. Je to zejména proto, že je obsah dodán v nižším rozlišení a také proto, že máme v rukou verzi Innovator Edition.

Základní obrazovka Oculus Home je též hlavním rozcestníkem ke spouštění obsahu. Oculus Home je uzavřenou platformou, která má přístup přímo k nízkoúrovňovému hardwaru, takže úplně obchází Android. Navíc, nové aplikace a hry můžete instalovat pouze přes Oculus Store. Ten je však u nás nedostupný

Protože jsme na našem testovacím kusu neměli přístup k obchodu Oculus Store, museli jsme si vystačit s předinstalovaným obsahem. Mimo domovské obrazovky Oculus Home jsou základními aplikacemi Oculus Cinema (3D kino), Oculus 360 Photos (prostorové fotografie) a Oculus 360 Videos (prostorová videa). Od Samsungu je přídavkem VR Gallery, tedy jakýsi univerzální přehrávač a prohlížeč fotek. Od třetích stran bylo předinstalováno demo Zarkana: Cirque du Soleil a Strangers with Patrick Watson, tedy jakýsi hudební výstup v pokoji plném nepořádku. Nováčky virtuální reality dále potěší jednoduchá nápověda a video, v rámci kterého se vám představí možnosti Samsunugu Gear VR.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro Oculus Home je důležitá struktura souborů na paměťové kartě. Do patřičných složek si můžete uložit vlatní fotografie a videa, aby mohly být ve virtuální realitě zobrazeny

Zabrousíme ale i do části finálního obsahu, a to konkrétně u střílečky Anshar Wars, hororové prolézačky jeskyní Dreadhalls či do výukových videí The Fifth Sleep. Pokryjeme tak statický obsah, hry ovládané touchpadem i hry, pro které potřebuje připojený Samsung Gamepad přes Bluetooth (recenze zde). A co se týká výdrže, 15 minut ve virtuálním světe podle našich měření ukousne z baterie telefonu 6 - 10 % baterie. Samozřejmě závisí to i na zobrazeném obsahu, 3D fotografie jsou např. méně náročně než akční 3D hry.

Virtuální kino se sedadlem ve zlatém středu

Základní aplikací pro Gear VR je Oculus Cinema, tedy jakési virtuální kino. Vněm si po spuštění můžete vybrat z dostupného obsahu filmových trailerů a následně se vydat do virtuálního kina. Můžete si vybrat běžný kinosál, domácí kinosál, kino v měsíční krajně nebo kino obklopené temnotou. Nejvíce realisticky působí první volba, sedíte ve zlatém středu a před vámi je realisticky na plátně přehráváno video. Pokud na něj brýlemi namířite, můžete jej pozastavit nebo přeskakovat na časové ose. To stejné platí i pro různá jiná prostředí, mimo 2D videí si ve virtuálním kině můžete pustit i 3D trailery. Papírově sice ono 3D ve 3D prostoru můžete vzbuzovat nedůvěru, ve skutečnosti si s tím však Gear VR poradilo poměrně obstojně.

Oculus Cinema - vstupní brána do virtuálního kina, v němž si můžete pustit filmové trailery (2D a 3D), Multiscreen videa (video roztažené na čelní a boční plátna) nebo vlastní obsah

V kině si můžete shlédnout i multiscreen videa, kdy je obsah promítán nejen na plátno před vámi ale také na plátna po stranách kinosálu. Je to zajímavé, ovšem v tak velkém prostoru nezvládnete postřehnout úplně vše co se na plátnech děje, vaše zorné pole je totiž menší. V neposlední řadě si zde můžete přidat i vlastní videosoubory stažené z webu. je třeba je jen přesně umístit a to do složky Oculus - Movies - My Videos na paměťové kartě.

Jiná situace však nastývá v případě spuštění aplikace Oculus 360 Videos. Ta sdružuje 360stupňová videa, tedy sekvence, které se přehrávají, zatímco vy se můžete dívat všude okolo sebe. Zaujala nás virtuální prohlídka Islandu, kde jsme zavítali k sopkám, gejzírům a vodopádům, dále jsme se dostali do strojovny chodícího robota (Pacific Rim Jaeger Pilot) či do futuristického průzkumu lidského těla v aplikace The Fifth Sleep. V malém krystalu proplouváte tělem, setkáte se s krvinkami, krevními sraženinami a neurony, zajímavé jsou i průlety městskou zástavbou. K dispozici jsme zatím měli pouze zkrácenou část videa, plná verze videa bude k dispozici až s uvedením Gear VR na trh.

Avenger VR je ukázkou dílny Profesora X, zatímco v Galaxy 11 VR přistanete s desítkou spoluhráčů na vesmírné lodi abyste podnikli výkop fotbalového zápasu mezi roboty a lidmi. Za shlédnutí samozřejmě stojí i trailer Samsung 360 Tours, který ukazuje různé scenérie nasnímané povětšinou z helikoptéry. Dostupná videa mají rozlišení 2 880 × 1 440 pix a jejich součástí je 5.1 zvuk. V rámci testování jsme chtěli vyzkoušet i různá stažitelná 360stupňová videa, bohužel současnou limitací Gear VR Innovator Edition je nepodpora všech dostupných formátů. Např. *.mp4 videa z webu panoracam3d.com přehrát nešly.

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , , , , , Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 4, Real, Zobrazovací plocha, Správné umístění, Vir, Avengers, Samsun, Vývojář her, Vývojářský nástroj, Strange,