Samsung Gear VR: brána do virtuální reality [recenze]

Otevřeli jsme brány do virtuální reality. Tedy alespoň do té mobilní. Gear VR poskytne realistický zážitek, obsahu je však zatím málo.

Samsung na zářijovém veletrhu IFA v Berlíně představil mimo dvou tabletofonů a hodinek i zařízení virtuální reality Gear VR. O toto příslušenství byl nebývalý zájem z pohledu laické i odborné veřejnosti. U několika stanovišť, přičemž na každém jste mohli shlédnout pouze jednu aplikaci, se tvořily dlouhé fronty. Gear VR jsme si na veletrhu vyzkoušeli skutečně jen na několik minut, ale i to stačilo, aby nás příslušenství zaujalo. Na veletrhu měly modely Gear VR jednu významnou negativní vlastnost - přehřívaly se. Aplikace pro virtuální brýle byly programovány v první verzi vývojářských nástrojů, které neuměly ukočírovat výkon vloženého Galaxy Note 4 (brýle využívaly maximální výkon), na což telefon z dlouhodobého hlediska nebyl stavěn.

V průběhu listopadu vyšly nové vývojářské nástroje a problém s přehříváním zmizel. Mohli jsme se tak pustit do testování finálního hardwaru, ovšem zatím s nekompletním obsahem. Ještě je třeba předeslat, že testujeme verzi brýlí s názvem Gear VR Innovator Edition, jedná se o prvotní verzi produktu, která je určena pro vývojáře a nadšence nových technologií. Samsung na Gear VR spolu s Oculusem neustále pracuje, takže jisté, že s dalšími generacemi brýlí bude docházet k jejich postupnému vylepšování. Dojmy z testování to ale nijak nekazí, realistický 3D obsah je doslova na dosah ruky.

Brýle potřebují tabletofon Galaxy Note 4

Základní barevnou variantou brýlí Gear VR je bílá a černá, ovšem v plánu jsou i další barevné varianty, zejména červená nebo modrá. Po odklopení vnějšího poloprůhledného krytu se odhalí prostor, v němž jsou vidět dvě optická sklíčka. Do microUSB na levé straně se zasouvá Galaxy Note 4, tedy jediný podporovaný model, který s Gear VR dokáže pracovat.

Telefon zasouváte displejem k sobě, samotný Super AMOLED panel slouží pro Gear VR jako zobrazovací plocha. Pokud displej rozdělíme na polovinu, pro každé oko je připravena zobrazovací matice 1 280 × 720 pix. Vložený telefon zajistíte plastovým zámkem, aby držel na svém místě, poloprůhledná krytka tak slouží spíše jako estetický prvek. Na IFĚ jsme viděli, že tyto kryty byly různě pomalované, pokud však budete chtít využívat průhled z virtuální reality do reálného světa, je poloprůhledný kryt zcela jistě tím nejvhodnějším. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Brýle virtuální reality Samsung Gear VR jsou opatřeny gumovými pásky se suchými zipy, které slouží ke správnému umístění příslušenství na hlavě

Z boku plastového krytu je vidět na hrany vloženého Notu 4, je zde tedy zpřístupněn i 3,5mm konektor jack. Do něj můžete pro ještě realističtější pocit z 3D zapojit vaše sluchátka. Pro testovací účely jsme používali sluchátka Samsung Level Over a byli jsme se zvukovou složkou nadmíru spokojeni, samozřejmě ale záleží i na konkrétní aplikaci. Dodavatelem řešení prostorového zvuku je společnost Frauhofer, to jsme si zatím mohli vyzkoušet pouze u jedné demoaplikace, kdy zvuk z ulice u otevřeného okna byl nepatrně utlumen, když jste se hlavou otočili na strany. Prostorový zvuk je nadále použit i u virtuálního kina a počítá se s ním i u různého herního obsahu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatímco na pravém boku jsou umístěny pouze loga, na levém boku najdeme hlavní ovladače. Čtvercový touchpad, zpětnou klávesu se šipkou a černé regulátory hlasitosti

Pokud nezapojíte sluchátka, musíte si vystačit se zvukem z reproduktoru, ovšem není to úplně to pravé, brali jsme to spíše jako nouzové řešení. Na levém boku brýlí je umístěno logo příslušenství i logo společnosti Oculus. Ta se stará o softwarovou stránku, zatímco Samsung vyrobil hardware. Oculus do mobilního světa přináší své zkušenosti z virtuálních brýlí Oculus Rift DK1 a DK2, ovšem u nich jste byli vázání na kabelové připojení k počítači. Největším lákadlem pro Oculus tak bylo účastnit se vývoje samostatného zařízení, se kterým se můžete volně pohybovat v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A abychom nezůstali jen u základní černé bílé varianty, můžeme si ukázat i červenou a modrou, které byly prezentovány na veletrhu IFA v Berlíně 

Levý bok je osazen základními ovládacími prvky. Tím nejdůležitějším je čtvercový touchpad, který registruje gesta pro posun do boků, nahoru a dolů a klepnutí, které je využíváno k potvrzování voleb. Napotvrzuje tedy mrknutím okem, což při představení uváděly některé servery. Nad touchpadem je zpětné tlačítko, které vás stiskem a následným potvrzením vrací na domovskou obrazovku.

Delším podržením se zobrazí nabídka nastavení. V ní můžete nastavit tichý režim, v němž vás nebudou rozptylovat případné notifikace na telefon, nastavit jas, upravit ostrost barev (tzv. komfortní režim) nebo aktivovat průhled skrz kameru. Pokud vás něco vyruší, můžete poměrně rychle i bez sundání brýlí zkontrolovat situaci kolem vás. V neposlední řadě zde v horní liště vidíte některé stavové ikony (např. režim letadlo, mobilní připojení k internetu, aktivní Bluetooth, apod.), stav baterie a aktuální datum a čas.


Témata článku: Samsung, Android, Video, Recenze, Mobilní hry, Technologie, Příslušenství, Virtuální realita, Kuriozita, Koncepty, Gear VR, VR, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 4, Brána, Rychlý pohyb, Nízká latence, Postupné vylepšování, Vstupní brána, Jednoduchá nápověda, Batman, Hudba budoucnosti, Gear, Podporovaný smartphone