Samsung není jen elektronika. Podívejte se, jak Korejci žili sen o supersportovním autě

Když se řekne Samsung, zvláště tady na MobilManii se vám patrně vybaví mobilní telefony. Možná jste si stejného loga všimli i na ledničkách a řadě další elektroniky, ale ani tady korejský gigant nekončí. Ani zdaleka...

Věděli jste, že Samsung měl i automobilovou divizi? Historie Samsung Motors sahá do roku 1994, v roce 2000 převzal majoritu Renault. My se ale vrátíme právě do počátku 90. let, do doby, kdy Lotus prodal licenci k výrobě sporťáku Elan s motorem vpředu a pohonem předních kol korejské automobilce Kia.

Kia Elan se lišila jen zadními světly, protože originál je měl z vzácného kupé Alpine. Sportovní model této automobilky ale zaujal vedení holdingu Samsung. Tehdejší šéf Samsungu Lee Kun-hee snil o tom, že Samsung vyrobí první jihokorejské sportovní auto – a dokonce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Samsung totiž při vstupu do automobilového průmyslu uvažoval nad tím, že koupí právě automobilku Kia, ale to nakonec nedopadlo a Kia skončila u Hyundaie.

V roce 1994 vznikly dvě divize: Samsung Motors pro osobní auta a Samsung Commercial Vehicles pro náklaďáky. V Asii ale v polovině devadesátých let probíhala krize a tak se osobní divize prakticky ihned nabídla k prodeji. Daewoo ji koupit nemohlo, protože jej schramstl koncern GM (a začal třeba na miniaturního Matize lepit logo Chevroletu), Hyundai investoval do automobilky Kia. A právě v těžké situaci se na autosalonu v Soulu 1997 představil Samsung Sport Car-1, nebo také SSC-1.

Dva exempláře?

Samsung dal motor doprostřed, přidal sklolaminátovou karoserii a přední světla z Nissanu 300ZX Z32. Od Nissanu si Samsung půjčil i motor, sáhl po vidlicovém šestiválci o objemu 2,5 litru. Stejný motor byl používán v i v sedanu SM5. Byl tu pětistupňový manuál, nezávislé zavěšení všech kol, brzdy Brembo a sedmnáctipalcová kola. V interiéru jsou sedadla Recaro a volant Momo, infotainment byl také od Nissanu (z luxusní divize Infinity).

Že se nakonec projekt jihokorejského supersportu do sériové výroby nedostal, je vám asi jasné, jinak byste ho jistě znali. I tak je ale možné, že nevznikl jen jeden exemplář, tedy zmíněný koncept.

Samsung s motorem uprostřed se v dalších letech ukazoval na různých akcích. Jenže jednou, v roce 2001 na Busan Motor Show, se na pódiu objevil stříbrný kus (už jako Renault-Samsung) s jinými zadními světly a odlišnými koly. V následujícím roce přitom jistá agentura pořídila v muzeu Samsungu snímky žlutého vozu. Když k tomu přidáte tehdejší zprávy o testování stříbrného sporťáku v okolí sídla automobilky, je možné, že nakonec vznikly prototypy dva.

Článek vyšel na webu Autofun.cz

Váš názor Další článek: Nejšílenější věc, jakou dneska uvidíte. Stařík si na kolo namontoval 15 smartphonů a loví Pokémony

Témata článku: Samsung, Kuriozita, Zadní kolo, Korejec, Devadesáté rok, Nissan, KIA, Mobilní telefon, Korejský gigant, Elektronika, Hyundai, Přední kolo, Renault, Luxusní divize, Zadní světlo, Stejné logo, Tehdejší šéf, Lee Kun-hee, Následující rok, Divize, Sériová výroba, Automobilový průmysl, Chevrolet, Osobní auto, Elan



Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Mi 8 Lite — zaděláno na vánoční bestseller

RECENZE: Xiaomi Mi 8 Lite — zaděláno na vánoční bestseller

** Xiaomi Mi 8 Lite má velmi dobrý poměr ceny a výkonu ** Zadní strana s gradientem není všechno a dnes ji skoro každý ** Vlastnosti často dražších modelů vyvažují zbytečné kroky vedle

Jakub Vrbacký | 19

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

** Nokia 7 Plus je smartphone vyšší třídy s rozumnou cenovkou. ** Lákadlem je čistý Android, skvělá výdrž i fotoaparát Zeiss ** Bonusem je dostatek výkonu i paměti

Martin Miksa | 62

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

** Huawei vyrobilo nejinovativnější smartphone současnosti ** Obsahuje čtečku v displeji a podporuje zcela nový typ paměťovek ** Prvotřídní displej, foťák Leica a dlouhá výdrž jsou největší přednosti

Jan Láska | 67