Samsung není jen elektronika. Podívejte se, jak Korejci žili sen o supersportovním autě

Když se řekne Samsung, zvláště tady na MobilManii se vám patrně vybaví mobilní telefony. Možná jste si stejného loga všimli i na ledničkách a řadě další elektroniky, ale ani tady korejský gigant nekončí. Ani zdaleka...

Věděli jste, že Samsung měl i automobilovou divizi? Historie Samsung Motors sahá do roku 1994, v roce 2000 převzal majoritu Renault. My se ale vrátíme právě do počátku 90. let, do doby, kdy Lotus prodal licenci k výrobě sporťáku Elan s motorem vpředu a pohonem předních kol korejské automobilce Kia.

Kia Elan se lišila jen zadními světly, protože originál je měl z vzácného kupé Alpine. Sportovní model této automobilky ale zaujal vedení holdingu Samsung. Tehdejší šéf Samsungu Lee Kun-hee snil o tom, že Samsung vyrobí první jihokorejské sportovní auto – a dokonce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Samsung totiž při vstupu do automobilového průmyslu uvažoval nad tím, že koupí právě automobilku Kia, ale to nakonec nedopadlo a Kia skončila u Hyundaie.

V roce 1994 vznikly dvě divize: Samsung Motors pro osobní auta a Samsung Commercial Vehicles pro náklaďáky. V Asii ale v polovině devadesátých let probíhala krize a tak se osobní divize prakticky ihned nabídla k prodeji. Daewoo ji koupit nemohlo, protože jej schramstl koncern GM (a začal třeba na miniaturního Matize lepit logo Chevroletu), Hyundai investoval do automobilky Kia. A právě v těžké situaci se na autosalonu v Soulu 1997 představil Samsung Sport Car-1, nebo také SSC-1.

Dva exempláře?

Samsung dal motor doprostřed, přidal sklolaminátovou karoserii a přední světla z Nissanu 300ZX Z32. Od Nissanu si Samsung půjčil i motor, sáhl po vidlicovém šestiválci o objemu 2,5 litru. Stejný motor byl používán v i v sedanu SM5. Byl tu pětistupňový manuál, nezávislé zavěšení všech kol, brzdy Brembo a sedmnáctipalcová kola. V interiéru jsou sedadla Recaro a volant Momo, infotainment byl také od Nissanu (z luxusní divize Infinity).

Že se nakonec projekt jihokorejského supersportu do sériové výroby nedostal, je vám asi jasné, jinak byste ho jistě znali. I tak je ale možné, že nevznikl jen jeden exemplář, tedy zmíněný koncept.

Samsung s motorem uprostřed se v dalších letech ukazoval na různých akcích. Jenže jednou, v roce 2001 na Busan Motor Show, se na pódiu objevil stříbrný kus (už jako Renault-Samsung) s jinými zadními světly a odlišnými koly. V následujícím roce přitom jistá agentura pořídila v muzeu Samsungu snímky žlutého vozu. Když k tomu přidáte tehdejší zprávy o testování stříbrného sporťáku v okolí sídla automobilky, je možné, že nakonec vznikly prototypy dva.

Článek vyšel na webu Autofun.cz

Váš názor Další článek: Nejšílenější věc, jakou dneska uvidíte. Stařík si na kolo namontoval 15 smartphonů a loví Pokémony

Témata článku: Samsung, Kuriozita, Mobilní telefon, Holding, Nissan, Chevrolet, Lee Kun-hee, Divize, Stejný motor, Automobilka, Přední kolo, Lotus, Stejné logo, Osobní auto, Sportovní model, Hyundai, Asie, Automobilový průmysl, Následující rok, Luxusní divize, Nen, Zadní světlo, Devadesáté rok, Elektronika, Renault



Určitě si přečtěte

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

** Osvědčený recept z dílny Xiaomi, který pořád funguje ** NFC a USB-C se řadě Redmi bohužel stále vyhýbá ** Ve srovnání s předchůdcem pouze kosmetický facelift

Martin Herodek | 24