Samsung není jen elektronika. Podívejte se, jak Korejci žili sen o supersportovním autě

Když se řekne Samsung, zvláště tady na MobilManii se vám patrně vybaví mobilní telefony. Možná jste si stejného loga všimli i na ledničkách a řadě další elektroniky, ale ani tady korejský gigant nekončí. Ani zdaleka...

Věděli jste, že Samsung měl i automobilovou divizi? Historie Samsung Motors sahá do roku 1994, v roce 2000 převzal majoritu Renault. My se ale vrátíme právě do počátku 90. let, do doby, kdy Lotus prodal licenci k výrobě sporťáku Elan s motorem vpředu a pohonem předních kol korejské automobilce Kia.

Kia Elan se lišila jen zadními světly, protože originál je měl z vzácného kupé Alpine. Sportovní model této automobilky ale zaujal vedení holdingu Samsung. Tehdejší šéf Samsungu Lee Kun-hee snil o tom, že Samsung vyrobí první jihokorejské sportovní auto – a dokonce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Samsung totiž při vstupu do automobilového průmyslu uvažoval nad tím, že koupí právě automobilku Kia, ale to nakonec nedopadlo a Kia skončila u Hyundaie.

V roce 1994 vznikly dvě divize: Samsung Motors pro osobní auta a Samsung Commercial Vehicles pro náklaďáky. V Asii ale v polovině devadesátých let probíhala krize a tak se osobní divize prakticky ihned nabídla k prodeji. Daewoo ji koupit nemohlo, protože jej schramstl koncern GM (a začal třeba na miniaturního Matize lepit logo Chevroletu), Hyundai investoval do automobilky Kia. A právě v těžké situaci se na autosalonu v Soulu 1997 představil Samsung Sport Car-1, nebo také SSC-1.

Dva exempláře?

Samsung dal motor doprostřed, přidal sklolaminátovou karoserii a přední světla z Nissanu 300ZX Z32. Od Nissanu si Samsung půjčil i motor, sáhl po vidlicovém šestiválci o objemu 2,5 litru. Stejný motor byl používán v i v sedanu SM5. Byl tu pětistupňový manuál, nezávislé zavěšení všech kol, brzdy Brembo a sedmnáctipalcová kola. V interiéru jsou sedadla Recaro a volant Momo, infotainment byl také od Nissanu (z luxusní divize Infinity).

Že se nakonec projekt jihokorejského supersportu do sériové výroby nedostal, je vám asi jasné, jinak byste ho jistě znali. I tak je ale možné, že nevznikl jen jeden exemplář, tedy zmíněný koncept.

Samsung s motorem uprostřed se v dalších letech ukazoval na různých akcích. Jenže jednou, v roce 2001 na Busan Motor Show, se na pódiu objevil stříbrný kus (už jako Renault-Samsung) s jinými zadními světly a odlišnými koly. V následujícím roce přitom jistá agentura pořídila v muzeu Samsungu snímky žlutého vozu. Když k tomu přidáte tehdejší zprávy o testování stříbrného sporťáku v okolí sídla automobilky, je možné, že nakonec vznikly prototypy dva.

Článek vyšel na webu Autofun.cz

Váš názor Další článek: Nejšílenější věc, jakou dneska uvidíte. Stařík si na kolo namontoval 15 smartphonů a loví Pokémony

Témata článku: Samsung, Kuriozita, Elan, Luxusní divize, Automobilka, Sportovní model, Lee Kun-hee, Lotus, Sériová výroba, Chevrolet, Divize, Renault, Devadesáté rok, Přední kolo, Korejský gigant, Asie, Stejné logo, Elektronika, Stejný motor, Mobilní telefon, Zadní světlo, Tehdejší šéf, KIA, Zadní kolo, Automobilový průmysl



Určitě si přečtěte

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

** Huawei vyrobilo nejinovativnější smartphone současnosti ** Obsahuje čtečku v displeji a podporuje zcela nový typ paměťovek ** Prvotřídní displej, foťák Leica a dlouhá výdrž jsou největší přednosti

Jan Láska | 67

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, hračky a další gadgety ** Ceny se pohybují od stovky až po několik tisíc korun

Jan Láska | 3

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

** 6,5" displej nemusí nezbytně znamenat nepoužitelně velkou plácačku ** Výbava nezklame, až na zastaralý microUSB konektor ** Zásadní inovace nečekejte, ale ve střední třídě to (zatím) nevadí

Martin Herodek | 60

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 11 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až čtrnáct tisíc korun

Jan Láska | 56

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 27

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

** Rok 2019 má být rokem skládacích hybridů, Nová éra však načala trochu s předstihem ** Royole FlexPai je první skládací hybrid na světě, ale počítejte hned s několika kompromisy ** Tím hlavním je velká tloušťka zařízení při jeho složení...

Martin Chroust | 33

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

** Nokia 7 Plus je smartphone vyšší třídy s rozumnou cenovkou. ** Lákadlem je čistý Android, skvělá výdrž i fotoaparát Zeiss ** Bonusem je dostatek výkonu i paměti

Martin Miksa | 62