Samsung není jen elektronika. Podívejte se, jak Korejci žili sen o supersportovním autě

Když se řekne Samsung, zvláště tady na MobilManii se vám patrně vybaví mobilní telefony. Možná jste si stejného loga všimli i na ledničkách a řadě další elektroniky, ale ani tady korejský gigant nekončí. Ani zdaleka...

Věděli jste, že Samsung měl i automobilovou divizi? Historie Samsung Motors sahá do roku 1994, v roce 2000 převzal majoritu Renault. My se ale vrátíme právě do počátku 90. let, do doby, kdy Lotus prodal licenci k výrobě sporťáku Elan s motorem vpředu a pohonem předních kol korejské automobilce Kia.

Kia Elan se lišila jen zadními světly, protože originál je měl z vzácného kupé Alpine. Sportovní model této automobilky ale zaujal vedení holdingu Samsung. Tehdejší šéf Samsungu Lee Kun-hee snil o tom, že Samsung vyrobí první jihokorejské sportovní auto – a dokonce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Samsung totiž při vstupu do automobilového průmyslu uvažoval nad tím, že koupí právě automobilku Kia, ale to nakonec nedopadlo a Kia skončila u Hyundaie.

V roce 1994 vznikly dvě divize: Samsung Motors pro osobní auta a Samsung Commercial Vehicles pro náklaďáky. V Asii ale v polovině devadesátých let probíhala krize a tak se osobní divize prakticky ihned nabídla k prodeji. Daewoo ji koupit nemohlo, protože jej schramstl koncern GM (a začal třeba na miniaturního Matize lepit logo Chevroletu), Hyundai investoval do automobilky Kia. A právě v těžké situaci se na autosalonu v Soulu 1997 představil Samsung Sport Car-1, nebo také SSC-1.

Dva exempláře?

Samsung dal motor doprostřed, přidal sklolaminátovou karoserii a přední světla z Nissanu 300ZX Z32. Od Nissanu si Samsung půjčil i motor, sáhl po vidlicovém šestiválci o objemu 2,5 litru. Stejný motor byl používán v i v sedanu SM5. Byl tu pětistupňový manuál, nezávislé zavěšení všech kol, brzdy Brembo a sedmnáctipalcová kola. V interiéru jsou sedadla Recaro a volant Momo, infotainment byl také od Nissanu (z luxusní divize Infinity).

Že se nakonec projekt jihokorejského supersportu do sériové výroby nedostal, je vám asi jasné, jinak byste ho jistě znali. I tak je ale možné, že nevznikl jen jeden exemplář, tedy zmíněný koncept.

Samsung s motorem uprostřed se v dalších letech ukazoval na různých akcích. Jenže jednou, v roce 2001 na Busan Motor Show, se na pódiu objevil stříbrný kus (už jako Renault-Samsung) s jinými zadními světly a odlišnými koly. V následujícím roce přitom jistá agentura pořídila v muzeu Samsungu snímky žlutého vozu. Když k tomu přidáte tehdejší zprávy o testování stříbrného sporťáku v okolí sídla automobilky, je možné, že nakonec vznikly prototypy dva.

Článek vyšel na webu Autofun.cz

Diskuze (2) Další článek: HBC může nahradit Bluetooth a Wi-Fi. Místo rádiových vln přenáší signál přímo naším tělem

Témata článku: Samsung, Kuriozita, Samsung Lee Kun-hee, Elan, Osobní auto, Zadní kolo, Alpine, Stejné logo, Renault, Nissan, Exemplář, Korejský gigant, KIA, Mobilní telefon, Lee Kun-hee, Samsung Motors, Lotus, Asie, Devadesáté rok, Hyundai, Elektronika, Pohon, Následující rok, Tehdejší šéf, Luxusní divize



Určitě si přečtěte

RECENZE: Huawei P Smart (2019) — lákavá skořápka s překvapením uvnitř

RECENZE: Huawei P Smart (2019) — lákavá skořápka s překvapením uvnitř

** Huawei P Smart (2019) nabízí 6,21palcový FullHD+ IPS displej ** Baterie s kapacitou 3 400 mAh by měla zaručit dobrou výdrž ** Duální fotoaparát disponuje 13Mpx a 2Mpx (hloubkovým) snímači

Milan Měchura | 9

Jak na platby mobilem a chytrými hodinkami? Vše, co potřebujete vědět

Jak na platby mobilem a chytrými hodinkami? Vše, co potřebujete vědět

** V Česku máme mnoho možností, jak platit bezkontaktně ** Na výběr jsou různé platformy i typy zařízení ** Co je potřeba udělat, abyste mohli platit taky?

Jan Láska | 72

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

** Ani Note 7 nezlomil kletbu chybějícího NFC ** Drobná vylepšení mezi generacemi přibližují Redmi Note dokonalosti ** 48 MPx nemusí automaticky znamenat marketingový výkřik do tmy

Martin Herodek | 27