EU chce usnadnit opravy smartphonů. Znamená to konec napevno uložených baterií?

Orgány Evropské unie chystají další nařízení, které by mělo přinést lepší podmínky pro koncové spotřebitele. Tentokrát se týká prodloužení životnosti spotřebních výrobků, mezi které patří i chytré telefony, a jejich snadnější opravitelnost.

V současnosti je běžnou praxí, že se u mnoha výrobků kvůli jedné vadné součástce (např. baterie, displej) mění rovnou celé zařízení. Evropský parlament navrhuje několik bodů, které mají přispět k prodloužení životnosti výrobků, ale i softwaru:

  • odolné, snadno opravitelné a kvalitní výrobky 
  • pro každou kategorii výrobků stanovit minimální kritéria odolnosti
  • záruka prodloužená o dobu nutnou k provedení oprav
  • pobídky států k provádění oprav a prodeji použitého zboží
  • možnost využít služeb nezávislého opraváře bez ztráty záruky u obecných nebo jednodušších oprav, nikoli jen značkového servisu
  • měly by být k dispozici náhradní díly za cenu odpovídající povaze a životnosti daného výrobku
  • zavedení systému, který by mohl testovat a odhalit zabudované prvky (tzv. „kazítka“), jež záměrně zkracují životnost výrobku

Parlament žádá Komisi, aby zvážila „dobrovolné evropské označení“, které by se týkalo zejména odolnosti a ekodesignu výrobku, možnosti jeho modernizace v souladu s technickým pokrokem a jeho opravitelnosti. Poslanci také navrhují vytvořit „počítadla opotřebení“ u nejdůležitějších spotřebních výrobků, zejména u velkých elektrospotřebičů, aby zajistili lepší informovanost spotřebitelů.

Zjednodušeně řečeno by tak každý výrobek už při nákupu dostal jakousi „servisní knížku“, ve které by byla stanovena celková minimální běžná životnost zařízení a jeho součástek. Ty by měly být ve výrobku implementovány tak, aby se daly jednoduše vyměnit. U smartphonů by tak například neměly být napevno vlepené baterie, ale pouze přišroubované atp. Výrobce by vás kvůli výměně jedné vadné komponenty nesměl nutit k nahrazení celého modulu nebo zařízení.

Jak vybrat mobil s nejlepším poměrem výkon/cena:

Diskuze (45) Další článek: Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

Témata článku: , , , , , , , , , Technický pokrok, Odolnost, Značkový servis, Koncový spotřebitel, Prodloužení životnosti, Parlament, Pokrok, Modernizace, Obec, Nahrazení, Běžná praxe, Výrobek, Komise, Použité zboží, Oprava, Nařízení,